Kabinet: “Van Kifid geen consumentenwaakhond maken”

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Kifid past niet de rol van consumentenwaakhond. Dat stelt het kabinet in reactie op een initiatiefnota van SP-Kamerlid Alkaya. Minister Hoekstra maandag: “Van bepaalde voorstellen die de heer Alkaya doet is het kabinet van mening dat deze niet passen bij de rol en de positie van het Kifid zoals het kabinet die voor ogen heeft. (…) Wanneer het Kifid als ‘waakhond’ zou optreden, suggereert dit dat zij bij een geschil zou moeten opkomen voor de belangen van de consument. Het kabinet vindt een dergelijke rol onwenselijk, omdat dit afbreuk zou doen aan het gezag van het Kifid als onafhankelijk alternatief voor de rechter.”

Publiekrechtelijke invulling van Kifid is volgens het kabinet evenmin gewenst. Hoekstra: “Een hogere mate van consumentenbescherming die de heer Alkaya voor ogen heeft, wordt volgens het kabinet niet bereikt door een publiekrechtelijke invulling van Kifid.” Een publiekrechtelijke omschakeling zou ook “een zeer ingrijpende maatregel zijn ten aanzien van de organisatie van het Kifid. Daar zouden immers wijzigingen voor moeten worden aangebracht in regelgeving, organisatiestructuur, reglementen en bevoegdheden. Het kabinet ziet hier op dit moment geen aanleiding toe”.

Klachtprocedure verder vereenvoudigd

Het kabinet ziet wel mogelijkheden om de ongelijkheid tussen consument en financiële dienstverlener in de klachtprocedure te verkleinen. Dit door “meer rekening te houden met de positie waarin de consument verkeert. Deze mogelijkheden zien zowel op de (a) procedure en (b) communicatie, als op de (c) inhoudelijke wijze van klachtafhandeling.

“Kifid zal nagaan of de klachtprocedure in het belang van de consument en bij klachten dit zich daarvoor lenen, verder kan worden vereenvoudigd. Kifid heeft bijvoorbeeld al initiatief genomen om de zitting minder formeel te maken door partijen uit te nodigen om aan één gezamenlijke tafel te zitten.

“Het kabinet is verheugd met het voornemen van Kifid om consumenten snel na het in behandeling nemen van hun klacht voortaan altijd te bellen, waarbij de consument uitleg krijgt over de rol van Kifid en de klacht van de consument helder in kaart wordt gebracht. Om de rol van de secretaris te verduidelijken heeft het Kifid naar aanleiding van de evaluatie een animatie beschikbaar gemaakt waarin de rol van de secretaris in begrijpelijke taal wordt uitgelegd.

“Het kabinet verwelkomt het onderzoek naar een zorgvuldigheidstoets dat Kifid in haar reactie op het evaluatierapport (van vorig jaar, red.) heeft aangekondigd. Het kabinet vindt het van belang dat hierbij ook aandacht wordt besteed aan de vraag wat onder het bereik van de zorgvuldigheidstoets valt. De uitkomsten van het onafhankelijk onderzoek zullen ook in dit licht door het kabinet worden beoordeeld. Het Kifid is voornemens om dit onderzoek in 2022 af te ronden. Vanwege het belang van dit onderzoek en de mogelijke gevolgen voor de klachtenprocedure heeft het Kifid besloten dit onderzoek door een externe partij te laten verrichten. Ik heb met het Kifid afgesproken dat zij daarbij tevens een klankbordgroep instelt die de onderzoekers gedurende het onderzoek van feedback kan voorzien. In de klankbordgroep zullen zowel vertegenwoordigers van financiële dienstverleners als van consumentenorganisaties zitting nemen.”

Reactie toevoegen

 
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....