Keuken gejat...

keuken via Pixabay

Aegon hoeft van Kifid een gestolen inbouwkeuken van meer dan vijftien mille niet te vergoeden (uitspraak GC 2019-718). De keuken was gestald in een nieuwbouwwoning, die later werd opgeleverd dan voorzien. Voor zover de keuken al onder de dekking zou vallen, weigerde Aegon uit te keren omdat er geen braakschade was.

De Geschillencommissie volgt de verzekeraar hierin: "Tussen partijen staat niet ter discussie dat niets was kapot gemaakt aan de woning. De woning is dus niet binnengetreden met het verbreken van afsluitingen, deuren of vensters. Van braak in de zin van de omschrijving in de voorwaarden, is daarom geen sprake. Dit betekent dat geen dekking voor de diefstal bestaat op grond van artikel 2.5.3 van de voorwaarden van de inboedelverzekering. De vraag of de keuken is gestolen uit een goed afgesloten ruimte hoeft daarom niet meer te worden beantwoord."

Volgens Aegon was de diefstal van de keuken sowieso niet gedekt onder de inboedelverzekering. Van ‘inboedel’ en ‘woonhuis’ zoals bedoeld in artikel 6 van de voorwaarden is namelijk geen sprake.

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Serge van Bezooijen - Bèta Financiële Diensten Haarlem 3 oktober 2019

Ik ben het eens met de afwijzing van de ingediende schade waarin Aegon zich beroept op art. 2.5.3 diefstal en vandalisme alleen verzekerd als: • de schade is veroorzaakt na braak; Wat mij in dit artikel nog het meest verbaast is dat Aegon in de laatste alinea aangeeft dat een keuken (in deze case keukenonderdelen en apparatuur) sowieso niet gedekt is onder de inboedelverzekering zoals bedoelt in artikel 6??? Dus als we dezelfde case hebben maar dan met braaksporen aan de nieuwbouwwoning, wijst Aegon de schade dan ook af omdat bij Aegon de keuken (onderdelen) niet tot de inboedel behoren?

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...