Kifid: klachten over beleggingsverzekeringen blijven komen

Eveline Ruinaard 2018

Het afgelopen halfjaar dienden 45 consumenten een nieuwe klacht over hun beleggingsverzekering in bij Kifid. Het totaal aantal klachten over beleggingsverzekeringen nog in behandeling komt daarmee op iets meer dan zeshonderd.

In het eerste halfjaar 2020 zijn opnieuw 75 klachten afgerond. Voor een derde hiervan is met inzet van bemiddeling een oplossing gevonden. In enkele zaken zijn partijen er samen uitgekomen. In 43 klachtzaken heeft de Geschillencommissie uitspraak gedaan.

Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie: “Bij de start van de gefaseerde aanpak voor de behandeling van beleggingsverzekeringsklachten in april 2018 was de voorraad nog 827. Inmiddels zitten we op iets meer dan zeshonderd en hebben we in ruim twee jaar tijd circa vierhonderd klachtzaken afgerond."

Kifid behandelt de klachten beleggingsverzekeringen gefaseerd en clustergewijs. De klachten zijn geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. Inmiddels zijn de clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van Achmea, De Goudse, SRLEV en klachten over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen grotendeels afgerond. Voor de klachten over de beleggingsverzekering DIN Hypotheek Plan van Allianz geldt dat Kifid de behandeling op verzoek van betrokken consumenten heeft aangehouden totdat de Commissie van Beroep uitspraak heeft gedaan in een beroepsprocedure over deze beleggingsverzekering.

Op dit moment is het projectteam Beleggingsverzekeringen met 65 klachten aan de slag.

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...