Kifid-reglement staat geen beroep toe in woekerrente-zaak
(Kifid-uitspraak CvB 2022-0031) De Kifid-reglementen laten het niet toe dat Interbank beroep in stelt tegen uitspraak GC 2022-0029. De Kifid Commissie van Beroep: “Interbank heeft niet aannemelijk gemaakt dat de bestreden uitspraak zo principieel moet worden geacht, dat het daarmee gemoeide belang voor Interbank of de bedrijfstak waartoe Interbank behoort, de grens van vijf miljoen euro zal overschrijden. Dit brengt mee dat het beroep niet behandelbaar is op grond van het bepaalde in art. 2.2, aanhef en onder c, van het reglement. Ook voor het overige zijn geen gronden aangevoerd die het beroep behandelbaar maken.
“Daar komt nog bij dat Interbank in het beroep beslissingen naar aanleiding van drie geschilpunten aan de orde stelt. Over twee daarvan, de compensatie over de periode vóór 1 januari 2008 en de compensatie in geval de kredietvergoeding lager is geweest dan de referentierente, heeft de Commissie van Beroep reeds eerder beslist in recente uitspraken. De bestreden uitspraak geeft in zoverre slechts toepassing aan die beslissingen. Er blijkt niet van (nieuwe) argumenten die reden kunnen geven om van deze beslissingen terug te komen.”
Recht op extra compensatie
Volgens Stichting Geldbelangen “bestendigt Kifid de gekozen lijnen richting CACF (de moeder van Interbank, red.). Veel meer mensen hebben recht op extra compensatie voor teveel betaalde rente bovenop de compensatie die CACF al eerder aanbood. Volgens Geldbelangen kan het om een aantal duizenden euro’s extra per contract gaan”.
De bank beperkte de herrekening tot 2008. Geldbelangen heeft dit met succes aangevochten en in mei 2021 bepaalde de Geschillencommissie dat de bank terug moest rekenen tot begin van het contract. Als de rente op de lening lager was dan door Kifid ingestelde referentierente bood CACF ook geen compensatie. Ook dat is volgens Geldbelangen onjuist volgens de uitspraken van Kifid.
Speciale aandacht verdienen volgens Geldbelangen de mensen met contracten bij Ribank en de Nederlandse Voorschotbank (DNV). Rob Goedhart, voorzitter van Geldbelangen: “Bij deze banken is moeder CACF gaan rekenen vanaf 2009. Door de rekensystematiek lopen deze mensen vele duizenden euro’s mis. Wij hebben een zaak in behandeling, waarbij meneer een aanbod kreeg van 45 euro compensatie. Volgens ons moet dat rond de 4.500 euro zijn.
“Als er al eerder een vonnis is uitgesproken over een contract (in verband met betalingsachterstanden) weigert de bank compensatie. Ook dat is onjuist volgens Kifid. Deze mensen hebben wel degelijk recht de teveel betaalde rente terug te krijgen.”
Reactie toevoegen
Meer over
Online acties vragen van consument extra aandacht
(Rubriek Ken je vak! in VVP 3, 2023) COMMUNICATIE – De digitale ontwikkelingen stellen consumenten in staat om, vaker dan in het verleden mogelijk was,...
(Kifid-uitspraak GC 2023-0457) Na de aankoop van hun woning hebben de consumenten ontdekt dat de schutting niet op de erfgrens staat maar op hun eigen perceel. Voor...
Spullen van Louis Vuitton verstoppen onder voorstoelen auto niet voldoende
(Kifid-uitspraak GC 2023-0443) Volgens de consumenten wijst de verzekeraar ten onrechte dekking voor schade als gevolg van diefstal uit de auto af. De Geschillencommissie...
Bedrag dat men niet kan lenen is geen schade
(Kifid-uitspraak GC 2023-0449) De consumenten stellen dat de adviseur is tekortgeschoten in de op haar rustende verplichtingen uit de overeenkomst, door de consumenten...
Rekening zonder reden opzeggen is niet rechtsgeldig
(Kifid-uitspraak GC 2023-0407) FlatexDEGIRO wil de klantrelatie met een consument beëindigen zonder toe te lichten waarom. De consument beklaagt zich...
Consument kan niet aantonen dat hij polissen had opgezegd
(Kifid-uitspraak GC 2023-0416) De consument stelt dat hij in 2018 aan de adviseur de opdracht heeft gegeven alle lopende verzekeringen bij de verzekeraar op te zeggen...
Rente vastgesteld op moment dat dossier compleet is
(Kifid-uitspraak GC 2023-0405) In beginsel mag de bank bij het bepalen van het rentepercentage uitgaan van de datum waarop het dossier als compleet wordt beoordeeld....
Zelf verantwoordelijk voor ingangsdatum polis
(Kifid-uitspraak GC 2023-0409) De consument heeft op 15 juli 2022 een reis- en annuleringsverzekering afgesloten vanaf 29 juli 2022. De consument heeft zijn reis...
Uitgaan van wat gebruikelijk was als polis zoekraakt
(Kifid-uitspraak GC 2023-0384) De consument heeft zijn stelling dat de uitvaartverzekeraar uitgaat van een onjuist verzekerd kapitaal met geen enkel document onderbouwd....
Het staat bank vrij explain optie aan te scherpen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0385) De consumenten hebben een hypothecaire geldlening bij de bank. Eind oktober 2021 hebben zij de bank benaderd met de wens om gebruik...