Klacht gaat nat...

Douche via Pixabay

Kifid-uitspraak GC 2021-0854) De consument heeft schade geleden als gevolg van een lekkage in zijn badkamer. Hij heeft deze schade gemeld op zijn woon- en inboedelverzekering. Univé Zuid-Holland Brandverzekeraar heeft een expert ingeschakeld, die twee keer onderzoek heeft gedaan naar de lekkage. De consument heeft ook twee bedrijven ingeschakeld om de schade te onderzoeken en te herstellen. Partijen verschillen van mening over de oorzaak van de lekkage. De Geschillencommissie komt tot het oordeel dat de verzekeraar een beroep mocht doen op artikel 2.9.2 van de voorwaarden, waarin staat dat schade door vochtdoorlating bij iets wat waterdicht hoort te zijn niet verzekerd is. De klacht is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.

De commissie gaat “op basis van het expertiserapport van Trition uit van de juistheid van de stelling van de verzekeraar dat de waterschade is ontstaan door (spat)waterdoorslag via  de kit- en tegelvoegen in de badkamer en dat daarom de uitsluiting in artikel 2.9.2 van de voorwaarden van toepassing is. Uit het rapport van Trition blijkt dat Trition een onderzoek  heeft verricht naar meerdere mogelijke oorzaken. Trition heeft een rooktekst, een druktest  en een rioolinspectie uitgevoerd. Trition heeft uiteindelijk problemen met de kitvoegen in de  douchehoek aangewezen als de oorzaak en dit niet alleen ‘bij uitsluiting’. Op foto’s in het  rapport is te zien dat een medewerker van Trition met een mesje specifieke problemen met  de kitvoegen aanwijst. Op die foto’s is ook te zien dat het kitwerk  niet in een goede staat verkeert, met name niet aan de onderzijde van de douchehoek”.

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...