Klacht na 20 jaar indienen niet redelijk

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0583) De consument, de broer van de erflater, stelt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht tegenover de erflater heeft geschonden. In 2001 heeft de tussenpersoon de erflater de beleggingsverzekering met een standaardbegunstiging geadviseerd zonder hem te wijzen op het risico dat de verzekering niet uitkeert bij overlijden vóór de einddatum, omdat de erflater geen echtgenote en kinderen had. Althans enig bewijs dat dit wel is gedaan ontbreekt. De Geschillencommissie oordeelt dat de erflater te laat heeft geklaagd in de zin van artikel 6:89 BW en hij daarom bij leven op het (vermeende) gebrek in de advisering van de tussenpersoon geen beroep meer kon doen. Dit betekent ook dat de consument namens de erfgenamen van de erflater op dit gebrek evenmin een beroep kan doen.

Adviseur in belangen geschaad

De commissie: “In september 2001 wist de erflater dus, althans behoorde hij te weten, dat hij de enige begunstigde van de verzekering was en er dus geen uitkering zou plaatsvinden als hij vóór de einddatum van de verzekering zou overlijden, omdat hij geen echtgenote en geen kinderen had en zijn ‘erfgenamen’ niet als begunstigden waren opgenomen. Als dit niet volgens zijn wens was of als hij hierover vragen had, had het op zijn weg gelegen om binnen een redelijke termijn hierover vragen te stellen aan de tussenpersoon. Maar de erflater heeft tot aan zijn overlijden in 2021 niet geklaagd bij de tussenpersoon. Deze termijn van ongeveer 20 jaar is te lang.

“Doordat de erflater tot aan zijn overlijden niet heeft geklaagd over het advies van de tussenpersoon over de standaardbegunstiging van de verzekering, is de tussenpersoon in zijn belangen geschaad. Hem is namelijk de mogelijkheid ontnomen om een oplossing voor de standaardbegunstiging te zoeken.

“Bovendien is de tussenpersoon door het grote tijdsverloop in zijn bewijsmogelijkheden geschaad, omdat hij niet meer over stukken beschikt die relevant kunnen zijn voor de beoordeling of er sprake is van een gebrek in de advisering in 2001.”

De consument vorderde namens de erflater dat de tussenpersoon de waarde betaalt die de verzekering op overlijdensdatum had, circa 50 mille.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...