Klacht te laat ingediend

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0640) De adviseur heeft de consumenten in zijn definitieve standpunt van 1 februari 2022 niet gewezen op de mogelijkheid een procedure te beginnen bij Kifid. Uit de stukken blijkt echter dat de adviseur kort daarvoor, op 19 januari 2022, een dienstenwijzer heeft toegestuurd aan de consumenten, omdat zij informatie wensten te ontvangen over de interne klachtprocedure van de adviseur. In die dienstenwijzer wordt gewezen op het bestaan van Kifid. De Geschillencommissie oordeelt dan ook dat de consumenten in ieder geval kort na ontvangst van de dienstenwijzer op 19 januari 2022 op de hoogte waren van het bestaan van Kifid. De consumenten hebben daardoor niet binnen een redelijke termijn hun klacht bij Kifid ingediend. De klacht is op grond van het reglement van de Geschillencommissie niet behandelbaar.

De redelijke termijn waarbinnen de klacht kan worden ingediend nadat de consumenten op de hoogte waren van het bestaan van Kifid is in beginsel één jaar.

De consumenten vorderden een schadevergoeding van 110.000 euro.

De consumenten stellen dat de hypothecaire geldlening bij Centraal Beheer niet is rondgekomen doordat de adviseur is tekortgeschoten in zijn dienstverlening. Centraal Beheer zou niet naar pensioengegevens hebben gevraagd indien de financiering rond zou zijn geweest voordat consument 1 57 jaar werd. De adviseur had volgens consumenten moeten bewaken dat de hypothecaire geldlening rond was voordat consument 1 57 jaar werd.

Bij Centraal Beheer zouden de hypotheeklasten volgens consumenten lager zijn dan bij de huidige hypothecaire geldlening. Consumenten vorderen het verschil, te weten een bedrag van 10.000 euro, als schadevergoeding. Daarnaast zouden de consumenten bij Centraal Beheer een vrije bestedingsruimte hebben van een bedrag van 100.000 euro.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...