Klacht te laat ingediend

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0640) De adviseur heeft de consumenten in zijn definitieve standpunt van 1 februari 2022 niet gewezen op de mogelijkheid een procedure te beginnen bij Kifid. Uit de stukken blijkt echter dat de adviseur kort daarvoor, op 19 januari 2022, een dienstenwijzer heeft toegestuurd aan de consumenten, omdat zij informatie wensten te ontvangen over de interne klachtprocedure van de adviseur. In die dienstenwijzer wordt gewezen op het bestaan van Kifid. De Geschillencommissie oordeelt dan ook dat de consumenten in ieder geval kort na ontvangst van de dienstenwijzer op 19 januari 2022 op de hoogte waren van het bestaan van Kifid. De consumenten hebben daardoor niet binnen een redelijke termijn hun klacht bij Kifid ingediend. De klacht is op grond van het reglement van de Geschillencommissie niet behandelbaar.

De redelijke termijn waarbinnen de klacht kan worden ingediend nadat de consumenten op de hoogte waren van het bestaan van Kifid is in beginsel één jaar.

De consumenten vorderden een schadevergoeding van 110.000 euro.

De consumenten stellen dat de hypothecaire geldlening bij Centraal Beheer niet is rondgekomen doordat de adviseur is tekortgeschoten in zijn dienstverlening. Centraal Beheer zou niet naar pensioengegevens hebben gevraagd indien de financiering rond zou zijn geweest voordat consument 1 57 jaar werd. De adviseur had volgens consumenten moeten bewaken dat de hypothecaire geldlening rond was voordat consument 1 57 jaar werd.

Bij Centraal Beheer zouden de hypotheeklasten volgens consumenten lager zijn dan bij de huidige hypothecaire geldlening. Consumenten vorderen het verschil, te weten een bedrag van 10.000 euro, als schadevergoeding. Daarnaast zouden de consumenten bij Centraal Beheer een vrije bestedingsruimte hebben van een bedrag van 100.000 euro.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

(Kifid-tussenuitspraak CvB 2024-0029) Anders dan de Geschillencommissie oordeelt de Commissie van Beroep dat Allianz Nederland Leven bij een universal life polis...

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0344) De consument verwijt de adviseur dat hij haar een overbruggingslening met een variabele rente heeft geadviseerd terwijl hij wist dat...

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...