Klant had vroeger moeten opstaan

(Kifid-uitspraak GC 2022-0785) Dan had de klant maar eerder moeten opstaan om in alle vroegte het busje in te pakken voor de wintersportvakantie in plaats van de avond ervoor. Dat meent a.s.r., dat volgens de klant ten onrechte zijn diefstalclaim van 6.722 euro heeft afgewezen.
De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan voor diefstal van bagage uit zijn (gehuurde) auto. De bagage – afgedekt met een deken - is uit de auto gestolen in de nacht voorafgaand aan het vertrek richting de vakantiebestemming van de consument. De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument in redelijkheid betere maatregelen had kunnen treffen. De schade is niet gedekt.
A.s.r.: “De consument had het voertuig de ochtend van vertrek kunnen en moeten inladen met de bagage. De consument had daarvoor mogelijk zelf een half uur eerder op moeten staan. De had in alle redelijkheid van de consument verwacht mogen worden.”
De commissie volgt de verzekeraar: “De consument had de auto de ochtend van vertrek in kunnen pakken. Hij heeft redenen aangevoerd waarom hij daarvoor niet heeft gekozen, maar de commissie vindt deze omstandigheden onvoldoende zwaarwegend om tot een ander oordeel te komen.”
De commissie verder: “Een algemene regel voor de beantwoording van de vraag of al dan niet sprake is van een voldoende mate van verwijtbaarheid van het handelen of nalaten van de consument is niet op voorhand te geven. Voor zover in eerdere uitspraken van de commissie een andere opvatting zou kunnen worden gelezen, is de commissie daar in haar uitspraak met nummer 2019-581 uitdrukkelijk op terug gekomen. Dit betekent dat er geen algemene regel is dat de verzekeraar pas een beroep kan doen op de normale voorzichtigheidsclausule of een soortgelijke bepaling, als sprake is van een ernstige mate van schuld.”
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo FD 28 september 2022
Vreemde uitspraak. Hoe moet dat dan met alle caravans en campers die voor de deur geladen staan om de volgende dag te vertrekken? Meten met 2 maten. Verzekeraars worden steeds lastiger en zijn vaker niet thuis. Zeer slecht voor de branche.
(Kifid-uitspraak GC 2023-0644) De echtgenote van de consument heeft zich verstapt tijdens hun rondreis in Thailand en daardoor rugpijn gekregen. In overleg met de...
(Kifid-uitspraak GC 2023-0640) De adviseur heeft de consumenten in zijn definitieve standpunt van 1 februari 2022 niet gewezen op de mogelijkheid een procedure te...
Kifid: klagen alleen mogelijk als werkelijk financiële dienst is afgenomen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0621) De consumenten klagen over het aanvraagproces voor een hypothecaire geldlening. Deze aanvraag is uiteindelijk afgewezen, waardoor...
Adfiz staat achter afzien door Kifid van zorgvuldigheidstoets
Adfiz noemt het een goede zaak dat Kifid geen zorgvuldigheidstoets gaat doen. Adfiz: "Wij zijn blij met deze conclusie van Kifid, omdat een andere afweging tot meer...
Werkzaamheden advocaat waren buitengerechtelijk
(Kifid-uitspraak GC 2023-0604) De advocaat van de consumenten heeft werkzaamheden verricht ter nakoming van een gesloten vaststellingsovereenkomst. De uitvoerder...
Adviseur kan niet aantonen dat klant voor Inkomensverklaring zou zorgen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0595) De Geschillencommissie beslist dat de hypotheekadviseur een bedrag van 1.797,50 euro aan de consument vergoedt. De consument heeft...
Obvion moet alsnog meeneemregeling toepassen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0596) In 2022 hebben de consumenten Obvion gevraagd om de meeneem-regeling toe te passen. Obvion heeft dit verzoek afgewezen. De Geschillencommissie...
Klacht na 20 jaar indienen niet redelijk
(Kifid-uitspraak GC 2023-0583) De consument, de broer van de erflater, stelt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht tegenover de erflater heeft geschonden. In 2001...
Hypotheekadviseur vroeg niet door naar woning in Spanje
(Kifid-uitspraak GC 2023-0567) Een hypotheekadviseur verzuimde door te vragen toen klanten uit zichzelf vertelden dat zij een woning in Spanje hebben. De Geschillencommissie:...
Eigen schuld bij ‘onvoorzien en onverwacht’ niet zonder meer uitgesloten van dekking
(Kifid-uitspraak CvB 2023-0032) Naar het oordeel van de Commissie van Beroep zijn er onvoldoende objectieve aanknopingspunten om aan te nemen dat de begrippen ‘onvoorzien...