"Kwaliteit digitale aanlevering van documenten heeft dringend aandacht nodig"

Vrouwen achter beeldscherm kantoor via Pixabay

SIVI roept op tot goede toepassing van het SIVI GRS protocol en gaat samen met Adfiz de verbetering van kwaliteit monitoren.

Peter Mols, directeur SIVI: “Met inmiddels ruim negen miljoen berichten per jaar zien we een duidelijke groei van de digitale aanlevering van documenten op basis van het SIVI GRS Protocol vanuit verzekeraars en serviceproviders aan intermediairs. Gelijktijdig is er een toenemende zorg rond de kwaliteit van de aangeleverde berichten.

“Het niet goed invullen van de berichten voor de digitale aanlevering van documenten op basis van het SIVI GRS Protocol krijgt nu een te grote impact. Met de groei van de digitale aanlevering van documenten op basis van het SIVI GRS Protocol is het belangrijk dat betrokken partijen het protocol goed toepassen. Alleen door het goed toepassen kunnen alle betrokkenen binnen de keten een maximaal effect hebben van de baten. Concreet betekent dit: verzenders controleren of de huidige verzending van berichten goed plaats vindt en plannen acties om eventuele fouten op te lossen.Softwareleveranciers controleren of binnen de software de afhandeling van berichten goed plaats vindt en plannen acties om eventuele fouten of onhandigheden op te lossen. Verzenders certificeren de huidige GRS-berichtenstromen voor 31-12-2021. Verzenders zorgen dat nieuwe documentstromen vanaf nu goed zijn ingericht en door SIVI gecertificeerd.”

Essentieel

Enno Wiertsema, directeur Adfiz: “Als het intermediair de digitaal toegestuurde documenten niet goed kan inboeken in het klantdossier of als deze documenten kwalitatief onvoldoende zijn om in te zetten in zijn processen, dan gaat de besparing snel verloren. Of erger, dan zijn de kosten van verwerking veel hoger dan de verwerking van de op papier aangeleverde documenten. Het is essentieel dat wij met elkaar deze handschoen oppakken. Daarom gaan wij met SIVI monitoren of de noodzakelijk verbetering dit jaar gerealiseerd wordt.”

Het SIVI GRS Protocol maakt het mogelijk om documenten zoals polissen, offertes, brieven en borderellen digitaal te verzenden vanuit verzekeraars en service providers naar intermediairs. De ontvangers kunnen deze documenten vervolgens grotendeels geautomatiseerd verwerken binnen hun systemen.

De inhoudelijke instructie bij deze actie is beschikbaar op de SIVI website (www.sivi.org/drempellooskoppelen).

Zelf-incasso

De digitale aanlevering van documenten heeft ook grote impact op de specifieke processen van zelf- incasserende intermediairs. In de praktijk wordt hier nu onvoldoende rekening mee gehouden. In de komende maanden zal SIVI in overleg met marktpartijen een aanvullende werkinstructie opstellen voor verzenders, ontvangers en de ondersteunende software leveranciers. Rond de zomer zal SIVI deze werkinstructie publiceren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Implementatie eHerkenning: "Een mooie tussenstand en nu door!"

Implementatie eHerkenning: "Een mooie tussenstand en nu door!"

‘’Een mooie tussenstand en nu door!" Aldus SIVI-directeur Peter Mols over de stand van zaken bij de overgang van de verzekeringssector naar eHerkenning....

Kennis- en ervaringstoets bij verduurzaming afgeschaft per 1 april

Kennis- en ervaringstoets bij verduurzaming afgeschaft per 1 april

Het besluit om de kennis- en ervaringstoets te schrappen bij een verhoging van de hypotheek voor verduurzaming is definitief. Per 1 april komt deze verplichting...

Aplaza gaat digitale gegevensuitwisseling voorzien van SIVI-certificering

Aplaza gaat digitale gegevensuitwisseling voorzien van SIVI-certificering

Aplaza sluit aan bij de recent door SIVI en Adfiz gestarte actie om de kwaliteit van digitale aanlevering van documenten aan het intermediair te verbeteren. Aplaza...

Meerjarenplan Adfiz 2021-2023: hoe positioneer ik mij als mens-adviseur in een digitale online wereld?

Meerjarenplan Adfiz 2021-2023: hoe positioneer ik mij als mens-adviseur in een digitale online wereld?

Adfiz zet in het net verschenen Meerjarenplan 2021-2023 in op “realistische verwachtingen van robotisering als ondersteunende, niet als vervangende techniek”....

"Financieel advies te intiem om in een chat te doen”

"Financieel advies te intiem om in een chat te doen”

"Financieel advies is te intiem om in een chat te doen." Aldus Evert-Jan Slootweg (CDA) in de eerste van twee financiële verkiezingsdebatten georganiseerd door...

Focussen op wat financieel advies oplevert

Focussen op wat financieel advies oplevert

De overheid moet de aandacht vestigen op wat financieel advies oplevert, niet op wat het kost. Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de website...

Ockto sluit aan bij de SIVI-standaarden

Ockto sluit aan bij de SIVI-standaarden

Met de vertaling van het Ockto Data Model naar de SIVI All Finance Datacatalogus (AFD) is een verdere stap gezet naar eenduidige registratie van klantdata. Peter...

Reikwijdte zorgplicht bij AOV met provisie

Reikwijdte zorgplicht bij AOV met provisie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2021) De Commissie van Beroep van Kifid oordeelde vorig jaar in hoger beroep dat de wettelijke zorgplicht uit de Wft zich beperkt...

Adfiz: webinar SFDR op 4 maart

Adfiz: webinar SFDR op 4 maart

Adfiz organiseert op donderdag 4 maart een webinar over de nieuwe wetgeving Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR), die op 10 maart 2021 in werking treedt....

Adfiz wil nieuwe norm keuzebegeleiding uit wetsvoorstel toekomst pensioenen

Adfiz wil nieuwe norm keuzebegeleiding uit wetsvoorstel toekomst pensioenen

Adfiz maakt korte metten met de nieuwe open norm ‘keuzebegeleiding’ in het conceptwetsvoorstel Wet toekomst pensioenen. De AFM juicht de beoogde nieuwe...