Likdoorn...

Voet illustratie via Pixabay

Had de consument zijn likdoorn en talgkliercyste nu wel of niet moeten melden bij het aanvragen van zijn woonlastenbescherming? Die vraag blijft hangen na Kifid-uitspraak GC 2019-998.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening: “Verzekeraar (BNP Paribas Cardif, red.) heeft zijn beroep op schending van de mededelingsplicht uitsluitend gebaseerd op de beantwoording van vraag 2 van de gezondheidsverklaring. De likdoorn en de atheroomcyste vallen niet onder wat daar gevraagd wordt. Weliswaar kunnen de likdoorn en atheroomcyste worden aangemerkt als kwaal in de zin van vraag 1 van de gezondheids-verklaring, maar omdat Verzekeraar zijn beroep op schending van de mededelingsplicht uitsluitend heeft gebaseerd op vraag 2 van de gezondheidsverklaring gaat de Commissie hieraan voorbij.”

Zou het antwoord van de Commissie anders zijn geweest als BNP Paribas Cardif zijn beroep op schending van de mededelingsplicht ook op vraag 1 had gebaseerd? Nee, want de Commissie stelt: “Melding van de likdoorn en de atheroomcyste zouden niet zonder meer hebben geleid tot afwijzing van de aanvraag of tot een clausulering van de Verzekering. Feiten of omstandigheden die dat mogelijk anders zouden doen zijn, heeft Verzekeraar niet gesteld.”

Maar het antwoord had dus toch anders kunnen uitvallen als de verzekeraar met andere feiten of omstandigheden was gekomen.

De Commissie oordeelt dat het beroep van de verzekeraar op pre-existente klachten – in dit geval overigens vooral rugklachten - en op schending van de mededelingsplicht bij het aangaan van de verzekering niet opgaat. BNP Paribas Cardif was dan ook niet gerechtigd de polis tussentijds te beëindigen en dient de verzekering te herstellen en de claim van de consument alsnog in behandeling te nemen.

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...