Loos alarm...

Alarm systeem via Pixabay

De zorgplicht van de financieel adviseur reikt niet zo ver dat hij bij de consument (periodiek) moet nagaan of hij het alarmsysteem onderhoudt en gebruikt. Tot dat oordeel komt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-585.

De Commissie "overweegt dat voldoende is gebleken dat Tussenpersoon (Guijt, red.) Consument bij aanvang van de Verzekering heeft gewezen op de voorgeschreven beveiligingsmaatregelen. Consument heeft immers zelf aangevoerd dat de alarmvereisten in 2001 zijn besproken en hij naar aanleiding daarvan het alarmsysteem heeft laten aanleggen. Consument heeft aangegeven de polis te hebben ontvangen. Van Consument mag worden verwacht dat hij de aan hem verstrekte documentatie aandachtig doorleest en dat hij daarover zo nodig kritische vragen stelt.

"Bij de overgang van de Verzekering naar Bovemij is er – blijkens de tekstuele inhoud van de clausules - geen sprake geweest van een nieuwe clausule.

"Voor zover Consument van mening is dat Tussenpersoon bij Consument (periodiek) had moeten nagaan of hij het alarmsysteem in werkvaardige toestand hield en gebruikte - teneinde recht op dekking te behouden - overweegt de Commissie dat de zorgplicht van Tussenpersoon niet zo ver reikt dat hij dit had moeten nagaan bij Consument. De Commissie volgt Tussenpersoon in zijn standpunt dat het tot de eigen verantwoordelijkheid van Consument behoort om zorg te dragen voor het inschakelen van het alarmsysteem. De Commissie is met Tussenpersoon eens dat het als feit van algemene bekendheid mag worden verondersteld dat de verzekeraar eist dat het vereiste alarmsysteem ook wordt ingeschakeld."

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...