Niet aan kredietverstrekker om fouten begaan door adviseur te herstellen

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0702) De kredietverstrekker heeft de aanvaarding van het renteaanbod niet tijdig ontvangen, zodat geen overeenkomst tot stand is gekomen. Ook was de kredietverstrekker niet verplicht in te grijpen en fouten van de adviseur te herstellen. De vordering wordt afgewezen.

De consument heeft een hypothecaire geldlening afgesloten bij de kredietverstrekker met een variabele rente. Op enig moment wil de consument de rente omzetten naar een vaste rente. Zij schakelt hiervoor een adviseur in en stuurt de benodigde documenten naar de adviseur. De kredietverstrekker ontvangt echter niet tijdig alle stukken van de adviseur, waardoor de rente niet is omgezet. De consument stelt dat een overeenkomst tot stand is gekomen door ondertekening van het renteaanbod. Daarnaast stelt zij dat de kredietverstrekker had moeten ingrijpen door zelf contact met haar op te nemen over het compleet maken van de stukken. De Geschillencommissie volgt deze stellingen niet.

Niet voldoende

De commissie: "Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan. Daarvoor is wel vereist dat de verklaring waarmee het aanbod wordt aanvaard de partij die het aanbod heeft gedaan ook daadwerkelijk heeft bereikt. Dat de consument de verklaring houdende de aanvaarding op 1 februari 2022 – tijdig – aan de adviseur heeft gestuurd is daarvoor niet voldoende. De adviseur was ingeschakeld door de consument en trad niet op als tussenpersoon voor de kredietverstrekker. Vast staat dat de kredietverstrekker de aanvaarding pas op 11 augustus 2022 heeft ontvangen, ruim nadat de geldigheid van het aanbod was verstreken. Tussen de consument en de kredietverstrekker is daarom geen overeenkomst tot stand gekomen voor een rente van 1,59 procent met een rentevaste periode van vijftien jaar. 

"In de tweede plaats heeft de consument gesteld dat de kredietverstrekker had moeten ingrijpen op het moment dat duidelijk was dat de consument de rente wilde vastzetten en de adviseur niet van zich liet horen. Ook deze stelling wordt door de commissie niet gevolgd. Zoals hiervoor overwogen trad de adviseur op als tussenpersoon voor de consument en niet ook als tussenpersoon voor de kredietverstrekker. De kredietverstrekker was niet verplicht om buiten die verhoudingen om contact op te nemen met de consument. Het is niet aan de kredietverstrekker om fouten begaan door de adviseur te herstellen."

Reactie toevoegen

 
Zelfs afgeblazen concert Rammstein zorgt voor herrie

Zelfs afgeblazen concert Rammstein zorgt voor herrie

(Rechtspraak) De vraag is of de assurantietussenpersoon een op haar rustende zorgplicht tegenover de festivalorganisator heeft geschonden. De Rechtbank Amsterdam...

Diefstal uit auto in gemeenschappelijke ruimte niet zonder meer gedekt op inboedelpolis

Diefstal uit auto in gemeenschappelijke ruimte niet zonder meer gedekt op inboedelpolis

(Kifid-uitspraak GC 2024-0419) De consument heeft een beroep gedaan op haar inboedelverzekering nadat in haar auto is ingebroken terwijl de auto in een inpandige...

Zoals het klokje thuis tikt...

Zoals het klokje thuis tikt...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0410) De consument vordert vergoeding van schade door diefstal met gewelddadige beroving van zijn Rolex-horloge. Hij is van mening dat de...

Meningsverschil over kleurverschil

Meningsverschil over kleurverschil

(Kifid-uitspraak GC 2024-0395) De Geschillencommissie is van oordeel dat weghalen van kleurverschillen die ontstaan zijn door de reparatie op basis van de voorwaarden...

Adviseur struikelt over paard

Adviseur struikelt over paard

(Kifid-uitspraak GC 2024-0400) De consument heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat als de bemiddelaar haar vragen wel had beantwoord, zij op basis van die informatie...

Centrale organisatie verantwoordelijk voor handelen aangesloten adviseurs

Centrale organisatie verantwoordelijk voor handelen aangesloten adviseurs

(Kifid-uitspraak GC 2024-0392) Volgens de consumenten heeft de adviseur zijn zorgplicht geschonden omdat hij aan hen een onjuist hypotheekadvies heeft gegeven en...

Adviseur zegde wijselijk niet toe de allerbeste polis te adviseren

Adviseur zegde wijselijk niet toe de allerbeste polis te adviseren

(Rechtspraak) De afgesloten verzekering moet in dit geval volgens de Rechtbank Gelderland als passend worden aangemerkt. De tussenpersoon heeft dus geen fout gemaakt...

Adviseur niet altijd verplicht om hulp te verlenen

Adviseur niet altijd verplicht om hulp te verlenen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0388) De consumenten hebben een geschil met de uitvoerder van hun rechtsbijstandverzekering en in dat kader hebben zij hun tussenpersoon...

Claim van half miljoen tegen adviseur wegens schending zorgplicht

Claim van half miljoen tegen adviseur wegens schending zorgplicht

(Rechtspraak) Anders dan de rechtbank, komt het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden in een zaak van meer dan een half miljoen euro tot het oordeel dat de adviseur tekort...

Geschillencommissie schiet klacht af

Geschillencommissie schiet klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2024-0375) De consument heeft de uitvoerder om rechtshulp verzocht in zijn bezwaarprocedure tegen de gemeente die zijn handhavingsverzoek met...