Onderzoek naar alternatieve geschilbeslechting door Kifid

Scheiding via Pixabay

Rijksuniversiteit Groningen doet onderzoek naar alternatieve geschilbeslechting door Kifid. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in hoe consumenten en financiële dienstverleners deze werkwijze ervaren.

In het onderzoek staan de volgende vragen centraal: hoe ervaren consumenten en financiële dienstverleners de klachtprocedure bij Kifid? Hoe oordelen consumenten en financiële dienstverleners over de uitkomst van de procedure? Welke lessen zijn hieruit te trekken voor de toekomst?

Na het afronden van een klachtprocedure, krijgen betrokken consumenten en financiële dienstverleners de mogelijkheid om deel te nemen aan een enquête van de Rijksuniversiteit Groningen.

Kifid verleent medewerking aan het onderzoek door de Rijksuniversiteit Groningen in verbinding te stellen met consumenten en financiële dienstverleners die de reguliere klachtprocedure bij Kifid hebben doorlopen. Het klachteninstituut is inhoudelijk niet betrokken.

 

Reactie toevoegen

 
Geen vergoeding voor slapeloze nachten veroorzaakt door tussenpersoon

Geen vergoeding voor slapeloze nachten veroorzaakt door tussenpersoon

(Kifid-uitspraak GC 2022-0399) De consument heeft een vergoeding van 400 euro gevorderd voor de slapeloze nachten die zij heeft gehad omdat de gevolmachtigde met...

Kifid laat technisch juiste BKR-registratie toch ongedaan maken

Kifid laat technisch juiste BKR-registratie toch ongedaan maken

(Kifid-uitspraak GC 2022-0401) De consument heeft in 2006 samen met zijn toenmalige partner en haar zoon een hypothecaire geldlening afgesloten. De consument was,...

Leergeld…

Leergeld…

(Kifid-uitspraak GC 2022-0391) De consument heeft in 2017 (met zijn toenmalige partner) een hypothecaire lening afgesloten bij de hypotheekverstrekker. In 2021 heeft...

Kaag volgt aanbeveling financieel toezicht en civielrecht uit elkaar te houden

Kaag volgt aanbeveling financieel toezicht en civielrecht uit elkaar te houden

Minister Kaag gaat de actieve betrokkenheid van haar ministerie en toezichthouders bij de civielrechtelijke afhandeling van massaschade zo veel mogelijk te beperken....

Adviseur rekende ten onrechte advieskosten voor tweede hypotheekaanvraag

Adviseur rekende ten onrechte advieskosten voor tweede hypotheekaanvraag

(Kifid-uitspraak GC 2022-0370) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur is tekortgeschoten in de nakoming van de overeenkomst, doordat de trajecten...

Vertraging bij adviseur leidde niet tot schade

Vertraging bij adviseur leidde niet tot schade

(Kifid-uitspraak GC 2022-0372) De consument klaagt erover dat hij schade heeft geleden als gevolg van een vertraging bij het realiseren van een allrisks verzekeringsdekking...

Aegon moet helft advieskosten vergoeden

Aegon moet helft advieskosten vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2022-0360) Om tot een juiste berekening van het te verevenen kapitaal te komen, was de consument naar het oordeel van de Geschillencommissie...

Voordeel van de twijfel

Voordeel van de twijfel

(Kifid-uitspraak GC 2022-0353) De politie heeft een verborgen ruimte in het dashboard aangetroffen in de door de consument geleasede bestelbus, die diende als onderpand...

FvA organiseert hybride event: adviseren en ethiek

FvA organiseert hybride event: adviseren en ethiek

De Federatie van Assurantieclubs organiseert samen met de assurantieclubs op 19 mei een hybride evenement met als onderwerp ‘#FvActueel: adviseren en ethiek’. Voorzitter...

Kifid: registratie persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Wanneer er sprake is van fraude dan kan een financiële dienstverlener besluiten om de persoonsgegevens van de betrokken consument te registreren. Met regelmaat...