Onderzoek naar alternatieve geschilbeslechting door Kifid

Scheiding via Pixabay

Rijksuniversiteit Groningen doet onderzoek naar alternatieve geschilbeslechting door Kifid. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in hoe consumenten en financiële dienstverleners deze werkwijze ervaren.

In het onderzoek staan de volgende vragen centraal: hoe ervaren consumenten en financiële dienstverleners de klachtprocedure bij Kifid? Hoe oordelen consumenten en financiële dienstverleners over de uitkomst van de procedure? Welke lessen zijn hieruit te trekken voor de toekomst?

Na het afronden van een klachtprocedure, krijgen betrokken consumenten en financiële dienstverleners de mogelijkheid om deel te nemen aan een enquête van de Rijksuniversiteit Groningen.

Kifid verleent medewerking aan het onderzoek door de Rijksuniversiteit Groningen in verbinding te stellen met consumenten en financiële dienstverleners die de reguliere klachtprocedure bij Kifid hebben doorlopen. Het klachteninstituut is inhoudelijk niet betrokken.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Lees de voorwaarden dan, man!

Lees de voorwaarden dan, man!

Wanneer gaan consumenten nou eens de polisvoorwaarden lezen?! Dan had deze klant geweten dat schade alleen gedekt is als hij op de heenreis meer dan acht uur vertraging...

Kelderbox of niet?

Kelderbox of niet?

NN moet meer dan drie mille bijstorten op een eerdere gedane uitkering. Volgens Kifid was anders dan NN meent geen sprake van diefstal uit een kelderbox. Een begrip...

Bank mocht advies verplicht stellen

Bank mocht advies verplicht stellen

Triodos Bank mocht bij een hypotheekverhoging advies verplicht stellen en een nieuwe taxatie verlangen, aldus Kifid in uitspraak GC 2019-886. De Geschillencommissie...

Verzekeraar mag premie woonhuisverzekering met 50 procent verhogen

Verzekeraar mag premie woonhuisverzekering met 50 procent verhogen

Centraal Beheer mocht de premie van de woonhuisverzekering verhogen van 30,13 euro naar 44,90 euro, oordeelt Kifid. Het eenzijdig wijzigen van voorwaarden en premies...

Argumenten eigenaar gestolen motorboot blijven niet drijven...

Argumenten eigenaar gestolen motorboot blijven niet drijven...

Het niet kunnen voldoen aan de beveiligingseisen is volgens een Kifid een omstandigheid die voor risico van consument komt (uitspraak GC 2019-862). Nadat zijn motorboot...

Voormalige medewerker stelde zaken opzettelijk onjuist voor

Voormalige medewerker stelde zaken opzettelijk onjuist voor

Kifid laat Hypozeker 2.000 euro vergoeden wegens schending van de zorgplicht. De Geschillencommissie schrijft in uitspraak GC 2019-860 met betrekking tot één...

Discrepantie is niet per se misleiding

Discrepantie is niet per se misleiding

Kifid laat ASR toch een deel van volgens de verzekeraar valselijk geclaimde inbraakschade vergoeden. Dit nadat de claimant door de rechter is vrijgesproken van frauduleus...

Uiterst onprofessioneel en een redelijk handelend adviseur onwaardig

Uiterst onprofessioneel en een redelijk handelend adviseur onwaardig

Uiterst onprofessioneel en een redelijk handelend adviseur onwaardig. Zo noemt Kifid de handelwijze van een adviseur die zijn tarief verhoogde en vervolgens voor...

Adviseur moet vertragingsrente vergoeden

Adviseur moet vertragingsrente vergoeden

Kifid laat een adviseur de vertragingsrente (bijna 580 euro) vergoeden die de consument kwijt was door traagheid van de adviseur. De Geschillencommissie in uitspraak...

Kifid behandelt geen klachten die voorbeeld zijn in collectieve procedure

Kifid behandelt geen klachten die voorbeeld zijn in collectieve procedure

De Geschillencommissie heeft in een tweetal klachten over beleggingsverzekeringen geconcludeerd dat zij de klachten niet inhoudelijk kan behandelen (uitspraken GC...