Onderzoek naar alternatieve geschilbeslechting door Kifid

Scheiding via Pixabay

Rijksuniversiteit Groningen doet onderzoek naar alternatieve geschilbeslechting door Kifid. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in hoe consumenten en financiële dienstverleners deze werkwijze ervaren.

In het onderzoek staan de volgende vragen centraal: hoe ervaren consumenten en financiële dienstverleners de klachtprocedure bij Kifid? Hoe oordelen consumenten en financiële dienstverleners over de uitkomst van de procedure? Welke lessen zijn hieruit te trekken voor de toekomst?

Na het afronden van een klachtprocedure, krijgen betrokken consumenten en financiële dienstverleners de mogelijkheid om deel te nemen aan een enquête van de Rijksuniversiteit Groningen.

Kifid verleent medewerking aan het onderzoek door de Rijksuniversiteit Groningen in verbinding te stellen met consumenten en financiële dienstverleners die de reguliere klachtprocedure bij Kifid hebben doorlopen. Het klachteninstituut is inhoudelijk niet betrokken.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: Van Bruggen Adviesgroep hoeft niet te waarschuwen voor gevolgen aangaan tweede hypothecaire lening

Kifid: Van Bruggen Adviesgroep hoeft niet te waarschuwen voor gevolgen aangaan tweede hypothecaire lening

De Van Bruggen Adviesgroep had een inmiddels gescheiden stel niet hoeven waarschuwen voor de gevolgen van het aangaan van de tweede hypothecaire geldlening. Zo stelt...

Kifid stelt dat Achmea rechtsbijstandspolis niet zomaar tussentijds kan opzeggen

Kifid stelt dat Achmea rechtsbijstandspolis niet zomaar tussentijds kan opzeggen

Achmea mag de rechtsbijstandpolis van een klant vanwege het schadeverloop (zes meldingen) niet opzeggen. Achmea had de beëindiging aangekondigd in een brief....

Kifid-knuppel nogmaals in hoenderhok: adviseur moet expliciet wijzen op premiedaling ORV

Kifid-knuppel nogmaals in hoenderhok: adviseur moet expliciet wijzen op premiedaling ORV

Adviseurs moeten expliciet wijzen op premiedaling van de ORV, stelt Kifid opnieuw. Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen, moet de consument aantonen...

Verzekeraar mag vragen om bewijs van in leven zijn

Verzekeraar mag vragen om bewijs van in leven zijn

Een verzekeraar mag de rechthebbende van een uitkering regelmatig vragen of hij nog leeft, aldus Kifid in Uitspraak GC 2019-607. De Leidsche vraagt de rechthebbende...

Niet vooraf melden intermediairwijziging verdient geen schoonheidsprijs

Niet vooraf melden intermediairwijziging verdient geen schoonheidsprijs

Kifid vindt dat het geen schoonheidsprijs verdient als de oude adviseur een intermediairwijziging niet aankondigt. Dit stelt zij in Uitspraak GC 2019-609. De Geschillencommissie:...

Adviseur had klant aan goedkopere AOV moeten helpen die zij wilde

Adviseur had klant aan goedkopere AOV moeten helpen die zij wilde

Kifid laat HuninkDorgelo aan een consument bijna 4,5 mille betalen omdat de adviseur de klant niet aan de goedkopere AOV hielp waar zij verschillende keren om verzocht...