Onjuiste marktwaarde woning leidt niet tot schadevergoeding

Kifid LOGO 2017

Het hanteren van een onjuiste marktwaarde van de woning in de administratie door ING leidt niet tot een schadevergoeding, omdat de consument geen schade heeft geleden, zo blijkt uit Uitspraak 2017-517 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

ING ging in 1998 ten onrechte uit van een marktwaarde van een woning van 823.000 gulden in plaats van 550.000 gulden. In 2015 werd deze 'fout' duidelijk toen er een renteherzieningsvoorstel werd gedaan. In 2014 bedroeg de WOZ-waarde van de woning 702.000 euro. ING heeft in april 2015 de consument geïnformeerd dat naar aanleiding van de WOZ-beschikking van 2015 de schuld-marktwaardeverhouding bij aanvang van de nieuwe rentevastperiode zal worden aangepast. Consument heeft bij brief van 18 mei 2015 geklaagd over de onjuist gehanteerde marktwaarde van de woning. Voorts heeft Consument zich beklaagd over het feit dat de ING onterecht een renteopslag in rekening heeft gebracht dan wel haar een rentekorting heeft onthouden.

 

ING schrijft aan de klant: "Onlangs heeft u een regulier renteaanbod van de ING ontvangen met hierin een verwijzing naar de schuld-marktwaardeverhouding. Dit nieuwe tarief is gebaseerd op de verhouding tussen uw uitstaande schuld en de waarde van uw woning. U heeft ons een waardebepaling doen toekomen en wij hebben u ook bevestigd dat u in de laagste risicoklasse valt. Hier is een maximale korting aan toegekend van 0,50%. Voorheen is het tarief gebaseerd op een Basis, Top en Top -Extra tarief,  respectievelijk >60%, <60% en <80% [sic] van de markt waarde. Uit onze gegevens kan ik opmaken dat er nimmer een opslag is gehanteerd. Er is altijd uitgegaan van een basisverstrekking. Het gehanteerde rentetarief is dan ook correct. Helaas hebben wij de verkeerde marktwaarde in onze administratie opgenomen. Ik heb niet kunnen herleiden hoe dit bedrag tot stand is gekomen. Ik begrijp dat dit vervelend is en bied hiervoor u onze excuses aan. De verkeerde marktwaarde had echter geen negatieve invloed op uw rentepercentage."

 

OORDEEL COMMISSIE

"Het feit dat de bank vanaf 3 juni 1998 een onjuiste marktwaarde van de woning heeft gehanteerd is weliswaar slordig en onachtzaam, maar het is niet aannemelijk geworden dat de consument daardoor schade of ander nadeel heeft geleden", aldus het oordeel van de Commissie.

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...