Op de koffie...

vrouw koffie via Pixabay

Een vrouw die op haar telefoon berichten zat te versturen, miste na drie kwartier haar rugtas. Kifid vindt niet dat sprake is van een moment van onbedachtzaamheid en wijst de klacht af. De vrouw claimde 1.500 euro op haar doorlopende reisverzekering.

De Geschillencommissie in uitspraak GC 2019-841: "De Commissie is van oordeel dat, alles in samenhang bezien, Consument niet de normale voorzichtigheid in acht heeft genomen. Consument heeft door het plaatsen van de rugtas aan de rugleuning een situatie doen ontstaan waarbij diefstal van de rugtas een reële mogelijkheid werd. Gelet op het formaat – 35 tot 40 cm – van de rugtas en alle overige omstandigheden, waren er betere alternatieven. Dit alles geldt des te meer nu er waardevolle en medische spullen in de rugtas zaten. De Commissie neemt tevens in aanmerking dat Consument heeft aangegeven dat het druk was in het wegrestaurant en er regelmatig mensen langs liepen.

"Consument heeft aangevoerd dat gelet op het korte tijdsbestek er sprake is van een moment van onbedachtzaamheid. Desgevraagd heeft Consument toegelicht dat zij ongeveer drie kwartier in het wegrestaurant is geweest. Bij het opstaan heeft zij pas gemerkt dat haar rugtas weg was. Consument heeft ook aangegeven dat zij berichten via haar telefoon aan het versturen was. Naar het oordeel van de Commissie volgt uit bovenstaande dat Consument gedurende de tijd dat zij aan tafel zat niet op haar rugtas heeft gelet. Op basis hiervan is de Commissie van mening dat er geen sprake is van een moment van onbedachtzaamheid."

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...