Op de koffie...

vrouw koffie via Pixabay

Een vrouw die op haar telefoon berichten zat te versturen, miste na drie kwartier haar rugtas. Kifid vindt niet dat sprake is van een moment van onbedachtzaamheid en wijst de klacht af. De vrouw claimde 1.500 euro op haar doorlopende reisverzekering.

De Geschillencommissie in uitspraak GC 2019-841: "De Commissie is van oordeel dat, alles in samenhang bezien, Consument niet de normale voorzichtigheid in acht heeft genomen. Consument heeft door het plaatsen van de rugtas aan de rugleuning een situatie doen ontstaan waarbij diefstal van de rugtas een reële mogelijkheid werd. Gelet op het formaat – 35 tot 40 cm – van de rugtas en alle overige omstandigheden, waren er betere alternatieven. Dit alles geldt des te meer nu er waardevolle en medische spullen in de rugtas zaten. De Commissie neemt tevens in aanmerking dat Consument heeft aangegeven dat het druk was in het wegrestaurant en er regelmatig mensen langs liepen.

"Consument heeft aangevoerd dat gelet op het korte tijdsbestek er sprake is van een moment van onbedachtzaamheid. Desgevraagd heeft Consument toegelicht dat zij ongeveer drie kwartier in het wegrestaurant is geweest. Bij het opstaan heeft zij pas gemerkt dat haar rugtas weg was. Consument heeft ook aangegeven dat zij berichten via haar telefoon aan het versturen was. Naar het oordeel van de Commissie volgt uit bovenstaande dat Consument gedurende de tijd dat zij aan tafel zat niet op haar rugtas heeft gelet. Op basis hiervan is de Commissie van mening dat er geen sprake is van een moment van onbedachtzaamheid."

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...