Rekentool 'Uw hypotheek Nu & Straks'

Document via Pixabay

Om adviseurs en geldverstrekkers te ondersteunen bij het informeren en adviseren van klanten met een aflossingsvrije hypotheek, heeft de Nationale Hypotheekbond een rekentool ontwikkeld waarmee risico's en mogelijkheden van de aflossingsvrije hypotheek in kaart worden gebracht.

De tool ‘Uw hypotheek Nu & Straks’ genereert na analyse van de hypotheeksituatie ook een rapport dat klanten inzicht geeft in hoe hun hypotheek ervoor staat (eventueel met rapportcijfer). Het rapport doet ook suggesties hoe de situatie van hun hypotheek verbeterd kan worden.

De betaalbaarheid van de hypotheek op de einddatum vormt een belangrijk onderdeel van het rapport. 

De rekentool en software zijn gebaseerd op het AFM-model, namelijk LTV en de tijd tot het eerste event (pensionering of einde looptijd). Daarnaast heeft de Nationale Hypotheekbond de factor leeftijd toegevoegd, omdat geldverstrekkers vanaf 57 jaar voor verlenging of herfinanciering van een hypotheek beoordelen op basis van pensioeninkomen. Ook kan het (pensioen)inkomen en het beschikbare vermogen om af te lossen worden toegevoegd om daarmee een beter beeld te krijgen van de betaalbaarheid van de hypotheek op einddatum.

Optioneel kan er via het RWWR een actuele woningwaarde aan het dossier en/of het rapport worden toegevoegd. 

Informatiebijeenkomst

De Nationale Hypotheekbond organiseert 22 november in samenwerking met Bureau DFO een informatiebijeenkomst over de implementatie van nazorg en onderhoud voor intermediairs. Hier zal worden ingegaan op praktische zaken die financieel advieskantoren op dit moment kunnen ondernemen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het inventariseren of er met klanten uitdrukkelijke afspraken zijn gemaakt over de inhoud van de dienstverlening in de fase na het afsluiten van een financieel product.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jacques A. de Bot - De Hypotheekxpert 7 december 2018

Wij werken al vele jaren met de rekentools van de Nationale Hypotheekbond. Zeer aan te bevelen!

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Doe mee aan onderzoek 'Beste Geldverstrekker 2021' (advertorial Nationale Hypotheekbond)

Door uw stem uit te brengen maakt u duidelijk welke aspecten van hypotheken voor u en uw klant belangrijk zijn. We gebruiken uw input om met geldverstrekkers in...

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Hypotheek met duurzaamheidskorting levert oversluiter hoogste besparing op

Van 107.191 onderzochte dossiers levert oversluiten voor één op de vier een netto besparing op. In bijna 40 procent van de gevallen realiseert de consument...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...