Schade niet berekend aan hand teleurgestelde verwachting

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0290) De consument heeft zich tot de adviseur (Heilbron Wijchen) gewend voor een tweede hypotheek. Niet ter discussie staat dat de adviseur onjuiste informatie heeft verstrekt over de mogelijkheid tot rentemiddeling van de eerste hypotheek. Rentemiddeling bleek niet mogelijk en de consument vordert hiertoe een schadevergoeding van de adviseur. De consument is door de uitlatingen van de adviseur op het verkeerde been gezet en teleurgesteld in zijn verwachtingen. De Geschillencommissie is echter van oordeel dat de consument op die grond niet met succes zijn vordering kan baseren, als gevolg van de onjuiste mededeling van de adviseur heeft hij geen schade geleden.

De commissie: “De onjuiste mededeling van de adviseur over de mogelijkheid tot rentemiddeling bij BLG en mogelijke daling van zijn maandlast heeft bij de consument geleid tot een teleurgestelde verwachting. Hoewel de commissie zich kan voorstellen dat de consument destijds graag de rente op de eerste hypotheek had willen middelen, wijst zij er op dat schade niet wordt berekend aan de hand van een teleurgestelde verwachting. Een rechtens toewijsbare schadevergoeding dient de schuldeiser (de consument) zoveel mogelijk in de toestand te brengen waarin hij zou verkeren indien het schadeveroorzakende feit (de onjuiste informatie over rentemiddeling) niet zou hebben plaatsgevonden. De consument is er niet in geslaagd te onderbouwen dat hij, uitgaande van deze maatstaf, schade heeft geleden. De consument heeft weliswaar gerekend op een lagere maandlast, maar van een concrete toezegging bijvoorbeeld door de hypotheekverstrekker was nog geen sprake.

“De maandlast zou ook in het geval de adviseur de consument niet had gewezen op de rentemiddeling, niet anders zijn geweest dan dat die nu is. Niet ter discussie staat dat het door de adviseur verstrekte advies voor de tweede hypotheek passend was en door de consument ook gewenst werd. Dat de consument indien hij niet in een onjuiste veronderstelling verkeerde de tweede hypotheek niet zou hebben doorgezet heeft consument weliswaar gesteld maar staat onvoldoende vast. Gelet op het doel van de verhoogde/of tweede hypotheek komt het de commissie ook niet waarschijnlijk voor dat de rentemiddeling voorwaardelijk was voor het aangaan van de tweede hypotheek.”

Reactie toevoegen

 
Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...