Schade niet berekend aan hand teleurgestelde verwachting

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0290) De consument heeft zich tot de adviseur (Heilbron Wijchen) gewend voor een tweede hypotheek. Niet ter discussie staat dat de adviseur onjuiste informatie heeft verstrekt over de mogelijkheid tot rentemiddeling van de eerste hypotheek. Rentemiddeling bleek niet mogelijk en de consument vordert hiertoe een schadevergoeding van de adviseur. De consument is door de uitlatingen van de adviseur op het verkeerde been gezet en teleurgesteld in zijn verwachtingen. De Geschillencommissie is echter van oordeel dat de consument op die grond niet met succes zijn vordering kan baseren, als gevolg van de onjuiste mededeling van de adviseur heeft hij geen schade geleden.

De commissie: “De onjuiste mededeling van de adviseur over de mogelijkheid tot rentemiddeling bij BLG en mogelijke daling van zijn maandlast heeft bij de consument geleid tot een teleurgestelde verwachting. Hoewel de commissie zich kan voorstellen dat de consument destijds graag de rente op de eerste hypotheek had willen middelen, wijst zij er op dat schade niet wordt berekend aan de hand van een teleurgestelde verwachting. Een rechtens toewijsbare schadevergoeding dient de schuldeiser (de consument) zoveel mogelijk in de toestand te brengen waarin hij zou verkeren indien het schadeveroorzakende feit (de onjuiste informatie over rentemiddeling) niet zou hebben plaatsgevonden. De consument is er niet in geslaagd te onderbouwen dat hij, uitgaande van deze maatstaf, schade heeft geleden. De consument heeft weliswaar gerekend op een lagere maandlast, maar van een concrete toezegging bijvoorbeeld door de hypotheekverstrekker was nog geen sprake.

“De maandlast zou ook in het geval de adviseur de consument niet had gewezen op de rentemiddeling, niet anders zijn geweest dan dat die nu is. Niet ter discussie staat dat het door de adviseur verstrekte advies voor de tweede hypotheek passend was en door de consument ook gewenst werd. Dat de consument indien hij niet in een onjuiste veronderstelling verkeerde de tweede hypotheek niet zou hebben doorgezet heeft consument weliswaar gesteld maar staat onvoldoende vast. Gelet op het doel van de verhoogde/of tweede hypotheek komt het de commissie ook niet waarschijnlijk voor dat de rentemiddeling voorwaardelijk was voor het aangaan van de tweede hypotheek.”

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...