Schade veroorzaakt door aard van de zaak hoeft niet vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2021-0843) De consument heeft een beroep gedaan op zijn camperverzekering vanwege schade aan de motor van de camper. Volgens de gevolmachtigde is de schadeoorzaak van dekking uitgesloten, maar de consument stelt dat die voorwaarden niet van toepassing zijn. Op basis van het dossier is het voor de Geschillencommissie niet duidelijk welke set voorwaarden van toepassing is en daarom sluit zij aan bij de wettelijke regeling van de verzekeringsovereenkomst in titel 7.17 Burgerlijk Wetboek. In artikel 7:951 Burgerlijk Wetboek is een dekkingsuitsluiting opgenomen. Hierin is bepaald dat de verzekeraar geen schade aan een verzekerde vergoedt indien die is veroorzaakt door – onder andere – de aard van die zaak. Op basis van de verklaringen van de consument over de schade aan de verzekerde camper concludeert de commissie dat hiervan sprake is. De schade is niet gedekt onder de verzekering en de consument heeft geen recht op vergoeding van de schade door de gevolmachtigde. Klacht ongegrond.
De commissie: “De gevolmachtigde (Vrieling handelend onder de naam Aveco, red.) heeft gesteld dat de verzekering alleen dekking biedt voor plotselinge, van buiten komende onheil en dat de verzekering geen dekking biedt voor schade die is ontstaan door onder andere mechanische gebreken. Deze stelling sluit aan bij de wettelijke uitsluiting van artikel 7:951 Burgerlijk Wetboek. In dit artikel staat: “[d]e verzekeraar vergoedt geen schade aan een verzekerde zaak indien die is veroorzaakt door de aard of een gebrek van die zaak”.
“Op basis van de eigen verklaring van de consument dat de schade is ontstaan door een gesprongen rubberen leiding waardoor het koelsysteem van de motor in het ongerede is geraakt en dat een gebruiksvoorwerp na 20 jaar niet meer van dien aard is dat het als nieuw kan worden beschouwd, oordeelt de commissie dat sprake is van schade die is veroorzaakt door de aard van de zaak. Het is namelijk inherent aan motorvoertuigen dat zij door verloop van tijd onderhevig zijn aan slijtage, ook bij goed onderhoud, en de consument heeft dit erkend.
“De schade vloeit dus voort uit de aard van de zaak en de wet sluit deze schadeoorzaak uit van dekking.”
Reactie toevoegen
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...
Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in
(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...
Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'
(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...
Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden
(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...
Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar
De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...
(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende
(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...
Sector geeft Kifid ruime voldoende
Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...