Schadevoorval onduidelijk, geen uitkering

Autoschade TB

Doordat de consument niet duidelijk kan maken wat het schadevoorval is geweest, hoeft de verzekeraar (NN) niet uit te keren. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in uitspraak GC 2020-198.

De Commissie: “Verzekeraar heeft zich op het standpunt gesteld dat geen recht op dekking bestaat omdat hij zich kan beroepen op de uitsluitingsgrond van artikel 29.1 Voorwaarden. Consument zou bij het parkeren van haar auto het raam open hebben laten staan en een sleutel in de auto hebben achtergelaten.

“Daargelaten de vraag of er voldaan is aan de voorwaarden voor de uitsluiting, is de Commissie van oordeel dat de Verzekeraar alleen een beroep op de uitsluiting van art. 29.1 Voorwaarden toekomt als vast staat dat er sprake is van een situatie zoals genoemd in dat artikel, te weten schade door diefstal, inbraak, joyriding, verduistering van de hele auto of oplichting.

“In casu is onbekend gebleven wat er precies is gebeurd. Consument heeft diefstal van de auto als een optie genoemd, maar zij heeft geen herinnering van wat er na het cafébezoek is gebeurd en hierdoor blijft onduidelijk wat het schadevoorval is geweest. Nu Consument niet aannemelijk heeft kunnen maken dat sprake is van diefstal en daarmee niet is komen vast te staan dat zich een evenement heeft voorgedaan die onder de insluiting van de verzekering valt, heeft Consument geen recht op dekking onder de verzekering voor de schade aan haar voertuig.

“Uit het bovenstaande volgt dat Verzekeraar geen dekking hoeft te verlenen en dus niet gehouden is om een bedrag van 10.601 euro aan Consument te vergoeden. De gevorderde parkeer- en stallingkosten van 541,35 euro hoeft de Verzekeraar ook niet te vergoeden nu geen dekking onder de verzekering is.”

Geen fraude

NN heeft de vrouw wel ten onrechte beticht van fraude, meent de Commissie. Het enkele (redelijke) vermoeden dat consument iets te verbloemen had omdat zij vermoedelijk zelf met te veel alcohol op achter het stuur is gaan zitten en een eenzijdig ongeval heeft veroorzaakt, is onvoldoende om de verklaring van consument als ongeloofwaardig te bestempelen. De verzekeraar moet daarom de persoonsgegevens van consument uit Incidentenregister en Extern Verwijzingsregister verwijderen en de onderzoekskosten – voor zover deze zijn betaald – restitueren.

De Geschillencommissie: “Er is bij Consument geen alcoholtest afgenomen en er is evenmin navraag gedaan bij de pizzeria of het café om meer duidelijkheid te krijgen over feiten en omstandigheden die voor de beoordeling van belang zouden kunnen zijn. Dat de schade van Consument, als zij zelf achter het stuur was gekropen, niet gedekt zou zijn omdat Verzekeraar zich dan op de uitsluiting genoemd in artikel 7 Voorwaarden - geen uitkering bij schade door rijden onder invloed van alcohol - had kunnen beroepen, staat dus niet vast. Daarmee is ook het door Verzekeraar geschetste motief voor de gestelde onware opgave door Consument niet meer dan een vermoeden.”

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...