Schadevoorval onduidelijk, geen uitkering

Autoschade TB

Doordat de consument niet duidelijk kan maken wat het schadevoorval is geweest, hoeft de verzekeraar (NN) niet uit te keren. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in uitspraak GC 2020-198.

De Commissie: “Verzekeraar heeft zich op het standpunt gesteld dat geen recht op dekking bestaat omdat hij zich kan beroepen op de uitsluitingsgrond van artikel 29.1 Voorwaarden. Consument zou bij het parkeren van haar auto het raam open hebben laten staan en een sleutel in de auto hebben achtergelaten.

“Daargelaten de vraag of er voldaan is aan de voorwaarden voor de uitsluiting, is de Commissie van oordeel dat de Verzekeraar alleen een beroep op de uitsluiting van art. 29.1 Voorwaarden toekomt als vast staat dat er sprake is van een situatie zoals genoemd in dat artikel, te weten schade door diefstal, inbraak, joyriding, verduistering van de hele auto of oplichting.

“In casu is onbekend gebleven wat er precies is gebeurd. Consument heeft diefstal van de auto als een optie genoemd, maar zij heeft geen herinnering van wat er na het cafébezoek is gebeurd en hierdoor blijft onduidelijk wat het schadevoorval is geweest. Nu Consument niet aannemelijk heeft kunnen maken dat sprake is van diefstal en daarmee niet is komen vast te staan dat zich een evenement heeft voorgedaan die onder de insluiting van de verzekering valt, heeft Consument geen recht op dekking onder de verzekering voor de schade aan haar voertuig.

“Uit het bovenstaande volgt dat Verzekeraar geen dekking hoeft te verlenen en dus niet gehouden is om een bedrag van 10.601 euro aan Consument te vergoeden. De gevorderde parkeer- en stallingkosten van 541,35 euro hoeft de Verzekeraar ook niet te vergoeden nu geen dekking onder de verzekering is.”

Geen fraude

NN heeft de vrouw wel ten onrechte beticht van fraude, meent de Commissie. Het enkele (redelijke) vermoeden dat consument iets te verbloemen had omdat zij vermoedelijk zelf met te veel alcohol op achter het stuur is gaan zitten en een eenzijdig ongeval heeft veroorzaakt, is onvoldoende om de verklaring van consument als ongeloofwaardig te bestempelen. De verzekeraar moet daarom de persoonsgegevens van consument uit Incidentenregister en Extern Verwijzingsregister verwijderen en de onderzoekskosten – voor zover deze zijn betaald – restitueren.

De Geschillencommissie: “Er is bij Consument geen alcoholtest afgenomen en er is evenmin navraag gedaan bij de pizzeria of het café om meer duidelijkheid te krijgen over feiten en omstandigheden die voor de beoordeling van belang zouden kunnen zijn. Dat de schade van Consument, als zij zelf achter het stuur was gekropen, niet gedekt zou zijn omdat Verzekeraar zich dan op de uitsluiting genoemd in artikel 7 Voorwaarden - geen uitkering bij schade door rijden onder invloed van alcohol - had kunnen beroepen, staat dus niet vast. Daarmee is ook het door Verzekeraar geschetste motief voor de gestelde onware opgave door Consument niet meer dan een vermoeden.”

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...