Schending zorgplicht kost adviseur meer dan twaalf mille

Euro's via Pixabay 2018

Een financieel adviseur moet van Kifid een consument 12.333,87 euro vergoeden wegens schending van de zorgplicht.

Consument en haar voormalige echtgenoot hadden de intentie om consument verzekeringnemer te maken op de verzekering met de bedoeling dat de uitkering aan haar zou toekomen. De onvolledige verwoording van de wensen van consument en haar voormalige echtgenoot in de e-mail van adviseur (Adviescentrum Evercare Eindhoven) aan verzekeraar had tot gevolg dat verzekeraar alleen het rekeningnummer heeft aangepast waarvan de premie werd afgeschreven. Adviseur heeft ook niet meer gecontroleerd of de beoogde wijziging van de verzekering wel op de juiste wijze was uitgevoerd. Hiermee heeft niet de benodigde zorg jegens Consument in acht genomen.

De Geschillencommissie in Uitspraak GC 2019-766: "Tussen partijen staat vast dat Consument en de Man de intentie hadden om Consument verzekeringnemer te maken op de Verzekering met de bedoeling dat de uitkering aan haar zou toekomen.

"Om ervoor te zorgen dat Verzekeraar de verzekeringsovereenkomst in deze zin zou aanpassen hebben zij zich tot Tussenpersoon gewend en hebben zij hem de Verklaring toegestuurd. Tussenpersoon was dus bekend met de wensen van Consument en de Man ten aanzien van de Verzekering. In zijn e-mail van 6 januari 2014 heeft Tussenpersoon Verzekeraar echter alleen verzocht om het rekeningnummer aan te passen waarvan de premie van de Verzekering geïncasseerd werd. Tussenpersoon heeft verzuimd om Verzekeraar ook te verzoeken de tenaamstelling van de Verzekering te wijzigen. Het verzoek tot wijziging van de Verzekering kon Verzekeraar alleen afleiden uit de bijlage bij de e-mail van Tussenpersoon. De onvolledige verwoording van de wensen van Consument en de Man in de e-mail van Tussenpersoon had tot gevolg dat Verzekeraar alleen het rekeningnummer heeft aangepast waarvan de premie van de Verzekering werd afgeschreven. Tussenpersoon heeft ook niet meer gecontroleerd of de beoogde wijziging van de Verzekering wel op de juiste wijze was uitgevoerd. Uit het voorgaande volgt dat Tussenpersoon niet de benodigde zorg jegens Consument in acht heeft genomen.

"Consument stelt terecht dat als gevolg van het tekortschieten van Tussenpersoon de Man verzekeringnemer is gebleven en zodoende tot afkoop van de Verzekering over heeft kunnen gaan. Als Tussenpersoon de verzochte wijziging van de verzekering wel juist had uitgevoerd had de Man de Verzekering niet kunnen afkopen en zou de afkoopwaarde aan Consument ten goede zijn gekomen. De door haar geleden schade bestaat dus uit het bedrag van de afkoopwaarde."

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...