Schending zorgplicht kost adviseur meer dan twaalf mille

Euro's via Pixabay 2018

Een financieel adviseur moet van Kifid een consument 12.333,87 euro vergoeden wegens schending van de zorgplicht.

Consument en haar voormalige echtgenoot hadden de intentie om consument verzekeringnemer te maken op de verzekering met de bedoeling dat de uitkering aan haar zou toekomen. De onvolledige verwoording van de wensen van consument en haar voormalige echtgenoot in de e-mail van adviseur (Adviescentrum Evercare Eindhoven) aan verzekeraar had tot gevolg dat verzekeraar alleen het rekeningnummer heeft aangepast waarvan de premie werd afgeschreven. Adviseur heeft ook niet meer gecontroleerd of de beoogde wijziging van de verzekering wel op de juiste wijze was uitgevoerd. Hiermee heeft niet de benodigde zorg jegens Consument in acht genomen.

De Geschillencommissie in Uitspraak GC 2019-766: "Tussen partijen staat vast dat Consument en de Man de intentie hadden om Consument verzekeringnemer te maken op de Verzekering met de bedoeling dat de uitkering aan haar zou toekomen.

"Om ervoor te zorgen dat Verzekeraar de verzekeringsovereenkomst in deze zin zou aanpassen hebben zij zich tot Tussenpersoon gewend en hebben zij hem de Verklaring toegestuurd. Tussenpersoon was dus bekend met de wensen van Consument en de Man ten aanzien van de Verzekering. In zijn e-mail van 6 januari 2014 heeft Tussenpersoon Verzekeraar echter alleen verzocht om het rekeningnummer aan te passen waarvan de premie van de Verzekering geïncasseerd werd. Tussenpersoon heeft verzuimd om Verzekeraar ook te verzoeken de tenaamstelling van de Verzekering te wijzigen. Het verzoek tot wijziging van de Verzekering kon Verzekeraar alleen afleiden uit de bijlage bij de e-mail van Tussenpersoon. De onvolledige verwoording van de wensen van Consument en de Man in de e-mail van Tussenpersoon had tot gevolg dat Verzekeraar alleen het rekeningnummer heeft aangepast waarvan de premie van de Verzekering werd afgeschreven. Tussenpersoon heeft ook niet meer gecontroleerd of de beoogde wijziging van de Verzekering wel op de juiste wijze was uitgevoerd. Uit het voorgaande volgt dat Tussenpersoon niet de benodigde zorg jegens Consument in acht heeft genomen.

"Consument stelt terecht dat als gevolg van het tekortschieten van Tussenpersoon de Man verzekeringnemer is gebleven en zodoende tot afkoop van de Verzekering over heeft kunnen gaan. Als Tussenpersoon de verzochte wijziging van de verzekering wel juist had uitgevoerd had de Man de Verzekering niet kunnen afkopen en zou de afkoopwaarde aan Consument ten goede zijn gekomen. De door haar geleden schade bestaat dus uit het bedrag van de afkoopwaarde."

Reactie toevoegen

 
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....