Schending zorgplicht kost adviseur zestien mille

Euro's via Pixabay 2018

Hoogland Assuradeuren moet een consument 16.027,70 euro vergoeden wegens schending van de zorgplicht.De schadevergoeding betreft het bedrag dat de consument misliep doordat de adviseur het verzoek tot aanpassing van de polis niet goed uitvoerde.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-171: "Nog daargelaten de vraag of de opdracht van Tussenpersoon aan Verzekeraar voldoende helder was en nog daargelaten de vraag of Verzekeraar meer had moeten doen om de wensen van de man (en Consument) duidelijk te krijgen, staat vast dat de Tussenpersoon (in ieder geval) begin juli 2015 wist dat de inhoud van het polisblad niet strookte met de wensen van de man en Consument voor de verzekering onder meer omdat de ex-partner daarop nog steeds als medeverzekerde was vermeld. Onder die omstandigheden had van Tussenpersoon verwacht mogen worden dat hij zich ten behoeve van zijn opdrachtgevers de nodige moeite zou getroosten om te zorgen dat de polis alsnog op correcte wijze zou worden aangepast.

"Tussenpersoon stelt weliswaar dat hij vanaf begin juli 2015 tot het overlijden van de man Verzekeraar meermaals verzocht heeft de overeenkomst te corrigeren, maar afgezien van de telefoonnotitie van 3 juli 2015 blijkt daarvan niets uit het dossier. Met name blijkt uit het dossier niet dat de Tussenpersoon Verzekeraar op enig moment (schriftelijk) in gebreke heeft gesteld, noch dat dat hij (na begin juli 2015) Consument en de man geïnformeerd heeft over het feit dat Verzekeraar kennelijk geen gehoor gaf aan de verzoeken tot aanpassing van de overeenkomst en dat de ex-partner dus nog steeds als medeverzekerde en begunstigde op de polis stond. Nu tussen begin juli 2015 en het uiteindelijke overlijden van de man zo’n vier maanden zijn verstreken, had Tussenpersoon ook ruim de tijd om te zorgen dat Verzekeraar de polis alsnog zou aanpassen, althans indien dat om wat voor reden dan ook niet mogelijk zou blijken, Verzekeraar dienaangaande in gebreke te stellen en Consument en de man daarvan op de hoogte te brengen."

"

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...