Slordig...

Kifid 2017 (deel logo)

Slordig. Zo betitelt Kifid het versturen door SNS Bank aan een omgezette klant van een ORV-aanbieding voor nieuwe klanten. De klant kan er echter geen rechten aan ontlenen.

SNS Bank schreef: ““Onlangs heeft u een verzekering op het leven van [naam Consument en zijn partner], met een verzekerd kapitaal van [bedrag] aangevraagd. Wij hebben de verzekering onder normale condities geaccepteerd. Wij verlenen u gratis voorlopige dekking voor het aangevraagde overlijdensrisico tot maximaal twaalf maanden na het tekenen van de hypotheekofferte. Wij gaan er vanuit dat de hypotheekakte binnen twaalf maanden passeert.”

De Geschillencommissie in uitspraak GC 2020-047: “Consument kan alleen rechten ontlenen aan de inhoud van die brief als hij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat de Bank Consument daadwerkelijk voor twaalf maanden gratis dekking heeft willen verlenen. Gelet op artikel 3:35 BW kan gerechtvaardigd vertrouwen niet worden aangenomen indien Consument, gelet op de omstandigheden van het geval, behoorde te twijfelen aan de juistheid van de mededelingen van de Bank.

“Naar het oordeel van de Commissie is van gerechtvaardigd vertrouwen geen sprake. Consument had immers niet “onlangs” een verzekering aangevraagd en er zou ook geen hypotheekakte getekend worden in de daaropvolgende twaalf maanden, zoals in de brief was omschreven. Daarbij komt dat niet valt in te zien op welke grondslag Consument wel recht zou hebben op gratis dekking.

“Concluderend is de Commissie van oordeel dat Consument geen recht heeft op een jaar lang ‘gratis voorlopige dekking’. Dat de brief van 13 december 2017 is verstuurd aan Consument is slordig te noemen, maar Consument lijdt daardoor geen schade: de verzekeringspremie was hij ook verschuldigd geweest indien er geen overstap vanaf ASN Bank had plaatsgevonden.”

De klacht ging overigens meer over het verzoek van de klant om meer informatie met betrekking tot het omzetten door de Volksbank van zijn producten bij de ene dochtermaatschappij (ASN) naar een andere dochtermaatschappij (SNS Bank). De bank heeft dit direct gerealiseerd, zonder de verzochte informatie te verstrekken. De Commissie oordeelt dat de bank haar medewerking dient te verlenen aan het verzoek van consument om de leningdelen bij een andere dochtermaatschappij (RegioBank) onder te brengen en dat de bank de hiermee gepaard gaande kosten dient te dragen

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...