Slordig...

Kifid 2017 (deel logo)

Slordig. Zo betitelt Kifid het versturen door SNS Bank aan een omgezette klant van een ORV-aanbieding voor nieuwe klanten. De klant kan er echter geen rechten aan ontlenen.

SNS Bank schreef: ““Onlangs heeft u een verzekering op het leven van [naam Consument en zijn partner], met een verzekerd kapitaal van [bedrag] aangevraagd. Wij hebben de verzekering onder normale condities geaccepteerd. Wij verlenen u gratis voorlopige dekking voor het aangevraagde overlijdensrisico tot maximaal twaalf maanden na het tekenen van de hypotheekofferte. Wij gaan er vanuit dat de hypotheekakte binnen twaalf maanden passeert.”

De Geschillencommissie in uitspraak GC 2020-047: “Consument kan alleen rechten ontlenen aan de inhoud van die brief als hij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat de Bank Consument daadwerkelijk voor twaalf maanden gratis dekking heeft willen verlenen. Gelet op artikel 3:35 BW kan gerechtvaardigd vertrouwen niet worden aangenomen indien Consument, gelet op de omstandigheden van het geval, behoorde te twijfelen aan de juistheid van de mededelingen van de Bank.

“Naar het oordeel van de Commissie is van gerechtvaardigd vertrouwen geen sprake. Consument had immers niet “onlangs” een verzekering aangevraagd en er zou ook geen hypotheekakte getekend worden in de daaropvolgende twaalf maanden, zoals in de brief was omschreven. Daarbij komt dat niet valt in te zien op welke grondslag Consument wel recht zou hebben op gratis dekking.

“Concluderend is de Commissie van oordeel dat Consument geen recht heeft op een jaar lang ‘gratis voorlopige dekking’. Dat de brief van 13 december 2017 is verstuurd aan Consument is slordig te noemen, maar Consument lijdt daardoor geen schade: de verzekeringspremie was hij ook verschuldigd geweest indien er geen overstap vanaf ASN Bank had plaatsgevonden.”

De klacht ging overigens meer over het verzoek van de klant om meer informatie met betrekking tot het omzetten door de Volksbank van zijn producten bij de ene dochtermaatschappij (ASN) naar een andere dochtermaatschappij (SNS Bank). De bank heeft dit direct gerealiseerd, zonder de verzochte informatie te verstrekken. De Commissie oordeelt dat de bank haar medewerking dient te verlenen aan het verzoek van consument om de leningdelen bij een andere dochtermaatschappij (RegioBank) onder te brengen en dat de bank de hiermee gepaard gaande kosten dient te dragen

Reactie toevoegen

 
Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...