Slordig...

Kifid 2017 (deel logo)

Slordig. Zo betitelt Kifid het versturen door SNS Bank aan een omgezette klant van een ORV-aanbieding voor nieuwe klanten. De klant kan er echter geen rechten aan ontlenen.

SNS Bank schreef: ““Onlangs heeft u een verzekering op het leven van [naam Consument en zijn partner], met een verzekerd kapitaal van [bedrag] aangevraagd. Wij hebben de verzekering onder normale condities geaccepteerd. Wij verlenen u gratis voorlopige dekking voor het aangevraagde overlijdensrisico tot maximaal twaalf maanden na het tekenen van de hypotheekofferte. Wij gaan er vanuit dat de hypotheekakte binnen twaalf maanden passeert.”

De Geschillencommissie in uitspraak GC 2020-047: “Consument kan alleen rechten ontlenen aan de inhoud van die brief als hij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat de Bank Consument daadwerkelijk voor twaalf maanden gratis dekking heeft willen verlenen. Gelet op artikel 3:35 BW kan gerechtvaardigd vertrouwen niet worden aangenomen indien Consument, gelet op de omstandigheden van het geval, behoorde te twijfelen aan de juistheid van de mededelingen van de Bank.

“Naar het oordeel van de Commissie is van gerechtvaardigd vertrouwen geen sprake. Consument had immers niet “onlangs” een verzekering aangevraagd en er zou ook geen hypotheekakte getekend worden in de daaropvolgende twaalf maanden, zoals in de brief was omschreven. Daarbij komt dat niet valt in te zien op welke grondslag Consument wel recht zou hebben op gratis dekking.

“Concluderend is de Commissie van oordeel dat Consument geen recht heeft op een jaar lang ‘gratis voorlopige dekking’. Dat de brief van 13 december 2017 is verstuurd aan Consument is slordig te noemen, maar Consument lijdt daardoor geen schade: de verzekeringspremie was hij ook verschuldigd geweest indien er geen overstap vanaf ASN Bank had plaatsgevonden.”

De klacht ging overigens meer over het verzoek van de klant om meer informatie met betrekking tot het omzetten door de Volksbank van zijn producten bij de ene dochtermaatschappij (ASN) naar een andere dochtermaatschappij (SNS Bank). De bank heeft dit direct gerealiseerd, zonder de verzochte informatie te verstrekken. De Commissie oordeelt dat de bank haar medewerking dient te verlenen aan het verzoek van consument om de leningdelen bij een andere dochtermaatschappij (RegioBank) onder te brengen en dat de bank de hiermee gepaard gaande kosten dient te dragen

Reactie toevoegen

 
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...