Spullen van Louis Vuitton verstoppen onder voorstoelen auto niet voldoende

Tas Louis Vuitton via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0443) Volgens de consumenten wijst de verzekeraar ten onrechte dekking voor schade als gevolg van diefstal uit de auto af. De Geschillencommissie oordeelt dat de consumenten in de gegeven omstandigheden geen ‘redelijke voorzorgsmaatregelen’ zoals bedoeld in de verzekeringsvoorwaarden hebben genomen. De vordering wordt afgewezen.

Op 25 mei 2022 hebben de consumenten bij een bekende in het centrum van Rotterdam naar een voetbalwedstrijd gekeken. Toen zij terugkwamen bij hun auto bleken twee Louis Vuitton tassen, een Louis Vuitton zonnebril, een Louis Vuitton armband en een paar Louboutin schoenen te zijn gestolen. De consumenten begroten de totale waarde van de gestolen spullen op 5.015 euro.

De consumenten hebben melding gemaakt van de diefstal onder hun inboedelverzekering bij de verzekeraar.

De commissie: “Niet ter discussie staat dat de auto ten tijde van de diefstal in het centrum van Rotterdam op straat was geparkeerd, op een dag dat er een groot voetbalevenement in de stad was. De gestolen tassen, bril, armband en schoenen waren niet groot of zwaar, maar wel van aanzienlijke waarde. Onder deze omstandigheden hebben de consumenten geen redelijke voorzorgmaatregelen genomen door de schoenen op de achterbank te laten staan en de andere spullen onder de voorstoelen te verstoppen. In de gegeven omstandigheden is de commissie van oordeel dat de consumenten ter voorkoming van diefstal de spullen in redelijkheid hadden moeten meenemen en niet in de auto moeten achterlaten. In het geval dat – zoals de consumenten stellen – het onveilig was om met de spullen over straat te lopen, hadden de consumenten langs de woning van de bekende waar zij op bezoek gingen kunnen rijden om de spullen af te geven. De aanwezigheid van een alarmsysteem en geblindeerde ramen achterin maken het voorgaande niet anders. Naar het oordeel van de commissie had een en ander ook voor de consumenten duidelijk moeten zijn.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...