Te laat geklaagd over volgens Kifid zeer ongebruikelijk advies
(Kifid-uitspraak GC 2022-1001) De Geschillencommissie heeft begrip voor de teleurstelling van de consument, omdat het advies om voor een dertienjarige twee gemengde verzekeringen te sluiten met een looptijd van 62 jaar zeer ongebruikelijk is en vragen oproept. Maar de commissie kan in dit geval niet anders oordelen dan dat de vorderingen van de consument zijn verjaard.
Op 1 april 1994 heeft de moeder van consument door bemiddeling en advies van de adviseur zes levensverzekeringen afgesloten op naam van haar kinderen.
Volgens de consument heeft de adviseur haar moeder, als wettelijke vertegenwoordiger van de consument, in 1994 niet-passende producten heeft geadviseerd. De moeder van de consument wilde graag dat haar kinderen het eindkapitaal van de verzekeringen konden gebruiken voor de aankoop van een huis of het bekostigen van een studie, maar dat is gelet op de looptijd van de verzekeringen, namelijk tweeënzestig jaar, helemaal niet mogelijk. De Geschillencommissie plaatst hetzelfde vraagteken: “De waarden in de verzekeringen kunnen namelijk niet worden aangewend voor studie of de aankoop van een huis en mede door de lange looptijd was de in 1994 verschuldigde provisie dermate hoog dat pas op hoge leeftijd de afkoopwaarde de totaal ingelegde premies zal overstijgen.”
Echter: de consument heeft door op 10 september 2021 voor het eerst een klacht in te dienen, de verjaringstermijn laten verlopen. Hierdoor komt de klacht van de consument niet meer voor inhoudelijke behandeling in aanmerking.
In artikel 3:310 lid 1 BW is, voor zover hier van belang, bepaald dat een rechtsvordering tot vergoeding van schade in ieder geval verjaart door verloop van twintig jaren na de gebeurtenis waardoor de schade is veroorzaakt.
De consument vorderde dat de adviseur haar schade van 7.500 euro vergoedt.
Reactie toevoegen
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...
Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in
(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...
Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'
(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...
Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden
(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...
Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar
De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...
(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende
(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...
Sector geeft Kifid ruime voldoende
Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...