Tussenpersoon hoeft niet op zoek naar oorzaak gaslek

Vloer tegels via Pixabay

(Kifid-uitspraken GC 2021-0285 en GC 2021-0286) De consument heeft kosten moeten maken vanwege een lekkage aan de gasleiding onder de betonnen vloer van zijn woning. Hij heeft zowel de gevolmachtigde als de tussenpersoon aangesproken tot vergoeding van de schade. In de zaak tegen de gevolmachtigde oordeelt de Geschillencommissie dat de consument niet aannemelijk heeft gemaakt dat de schade is veroorzaakt door een gedekte gebeurtenis. De gevolmachtigde hoeft daarom niet uit te keren. In de zaak tegen de tussenpersoon oordeelt de commissie dat deze niet verplicht was om de consument te helpen de oorzaak van de schade vast te laten stellen. De tussenpersoon valt geen verwijt te maken. De vordering van de consument wordt daarom afgewezen.

De commissie: “De consument verwijt de tussenpersoon in de kern dat hij onvoldoende actie heeft ondernomen naar aanleiding van zijn schademelding. De consument had graag gezien dat de tussenpersoon een expert had ingeschakeld, die bij de consument thuis de oorzaak van het gaslek had kunnen vinden. Dat behoort echter niet tot de taken van een assurantietussenpersoon. Op een assurantietussenpersoon rust weliswaar een zorgplicht, maar die gaat niet zo ver dat hij gehouden is om ten behoeve van de verzekerde een deskundige in te schakelen zodat de oorzaak van een gaslek in de woning van de verzekerde kan worden vastgesteld. Het vaststellen van de oorzaak van een gaslek ligt in het domein van de verzekerde. Hiervoor pleit ook dat de verzekerde die geconfronteerd wordt met een gaslek, zich direct zal inspannen om dit gaslek te (laten) verhelpen, waarbij doorgaans ook de oorzaak van het gaslek zal worden gevonden.Voor het aannemen van een verplichting als door de consument voorgestaan, bestaat dus geen aanleiding. Bovendien rust – in de verhouding verzekeraar-verzekerde – de bewijslast dat sprake is van een gedekte oorzaak op de verzekerde.”

De consument vorderde een bedrag van 1.512,84 euro in verband met de kosten die hij heeft moeten maken voor het openbreken van de vloer en de reparatie.

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...