Tussenpersoon hoeft niet op zoek naar oorzaak gaslek

Vloer tegels via Pixabay

(Kifid-uitspraken GC 2021-0285 en GC 2021-0286) De consument heeft kosten moeten maken vanwege een lekkage aan de gasleiding onder de betonnen vloer van zijn woning. Hij heeft zowel de gevolmachtigde als de tussenpersoon aangesproken tot vergoeding van de schade. In de zaak tegen de gevolmachtigde oordeelt de Geschillencommissie dat de consument niet aannemelijk heeft gemaakt dat de schade is veroorzaakt door een gedekte gebeurtenis. De gevolmachtigde hoeft daarom niet uit te keren. In de zaak tegen de tussenpersoon oordeelt de commissie dat deze niet verplicht was om de consument te helpen de oorzaak van de schade vast te laten stellen. De tussenpersoon valt geen verwijt te maken. De vordering van de consument wordt daarom afgewezen.

De commissie: “De consument verwijt de tussenpersoon in de kern dat hij onvoldoende actie heeft ondernomen naar aanleiding van zijn schademelding. De consument had graag gezien dat de tussenpersoon een expert had ingeschakeld, die bij de consument thuis de oorzaak van het gaslek had kunnen vinden. Dat behoort echter niet tot de taken van een assurantietussenpersoon. Op een assurantietussenpersoon rust weliswaar een zorgplicht, maar die gaat niet zo ver dat hij gehouden is om ten behoeve van de verzekerde een deskundige in te schakelen zodat de oorzaak van een gaslek in de woning van de verzekerde kan worden vastgesteld. Het vaststellen van de oorzaak van een gaslek ligt in het domein van de verzekerde. Hiervoor pleit ook dat de verzekerde die geconfronteerd wordt met een gaslek, zich direct zal inspannen om dit gaslek te (laten) verhelpen, waarbij doorgaans ook de oorzaak van het gaslek zal worden gevonden.Voor het aannemen van een verplichting als door de consument voorgestaan, bestaat dus geen aanleiding. Bovendien rust – in de verhouding verzekeraar-verzekerde – de bewijslast dat sprake is van een gedekte oorzaak op de verzekerde.”

De consument vorderde een bedrag van 1.512,84 euro in verband met de kosten die hij heeft moeten maken voor het openbreken van de vloer en de reparatie.

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...