Twee keer niet genoten…

Thailand via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0644) De echtgenote van de consument heeft zich verstapt tijdens hun rondreis in Thailand en daardoor rugpijn gekregen. In overleg met de arts ter plaatse en de reisorganisatie zijn de consument en zijn echtgenote meegereisd tot het eindpunt, maar hebben ze geen deel kunnen nemen aan excursies of activiteiten. De consumenten vorderen vergoeding (circa 2.000 euro) van de niet-genoten vakantiedagen bij hun annuleringsverzekeraar. De gevolmachtigde heeft namens de verzekeraar dekking afgewezen, omdat er geen sprake is van een situatie waarvoor de verzekering dekking biedt.

De Geschillencommissie oordeelt dat de gevolmachtigde namens de verzekeraar dekking heeft mogen weigeren. In de verzekeringsvoorwaarden staat welke schade is verzekerd en wanneer deze schade is verzekerd. Hetgeen is bepaald in de verzekeringsvoorwaarden moet in onderlinge samenhang worden gelezen. Er bestaat alleen dekking voor schade in het geval sprake is van een verzekerde schade en wanneer sprake is van een situatie waarbij de schade gedekt is. Alleen afbreking van de reis vanwege een ziekenhuisopname of voortijdig naar Nederland terugkeren valt hieronder. Daar is hier geen sprake van. De situatie valt ook niet onder het begrip annulering. De vordering wordt afgewezen.

De commissie: “In dit geval hebben de consument en zijn echtgenote niet kunnen deelnemen aan de activiteiten en excursies tijdens hun rondreis en zijn zij doorgereisd om vervolgens op de oorspronkelijke terugreisdatum huiswaarts te keren. Daarmee valt de situatie niet onder de definitie van afbreking van de reis en ook niet onder de definitie van annulering. De niet-genoten vakantiedagen komen daarom niet voor vergoeding in aanmerking.”

Reactie toevoegen

 
Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

Weigering bank valt adviseur niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2025-0853) Anders dan de consument betoogt, is het niet aan de adviseur te wijten dat de consument geen gebruik heeft kunnen maken van de meeneemregeling....

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

Beroep op verjaring behaagt Kifid niet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0846) De vraag die de Geschillencommissie moet beantwoorden is of de verzekeraar het verzoek om rechtsbijstand van de consument voor het...

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

Schade door herstel eigen gebrek niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2025-0841) De consument heeft een claim ingediend bij de verzekeraar voor schade die is ontstaan aan een deurslot, deur, deurpost en schilderwerk....

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

Oorzaak schade onbekend, dan geen uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0833) De consument heeft een beroep gedaan op haar verzekering in verband met een scheur in haar aanrechtblad. De verzekeraar heeft...

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

'Yes' in appje adviseur leidt tot misverstand maar geen schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0830) Doordat de adviseur op hun Whatsapp-bericht van 25 oktober 2024 met “Yes” antwoordde, dachten de consumenten dat de hypotheekaanvraag...

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

Verzekeraar doet vergeefs beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak GC 2025-0823) De consument heeft de uitvoerder om rechtsbijstand verzocht omdat zij recht meent te hebben op ruim 30 jaar achterstallige loonbetalingen...

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

Verzekeraar mocht klant vragen minder beroep op polis te doen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0819) De consument heeft een brief ontvangen van verzekeraar waarin staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep doet op zijn rechtsbijstandverzekering...

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD-rapport leren van Kifid-uitspraken

CFD heeft alle Kifid-uitspraken van de afgelopen drie jaar geanalyseerd, om te leren waar voor financieel adviseurs nu de grootste risico's liggen. Schending van...

Klant kon weten van polisvoorwaarden

Klant kon weten van polisvoorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0795) De consument klaag erover dat haar bij het afsluiten van de verzekering geen informatie is verstrekt door de verzekeraar over...

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

Schade aan taxushaag ontstond geleidelijk

(Kifid-uitspraak GC 2025-0786) Waterschade aan taxushaag na periode van neerslag. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden...