Uitgaan van wat gebruikelijk was als polis zoekraakt
(Kifid-uitspraak GC 2023-0384) De consument heeft zijn stelling dat de uitvaartverzekeraar uitgaat van een onjuist verzekerd kapitaal met geen enkel document onderbouwd. De verzekeraar beschikt niet meer over de polis en de voorwaarden. De Geschillencommissie is van oordeel dat de verzekeraar voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat in 1954 een verzekerd kapitaal van 227 euro gebruikelijk was. De vordering van de consument wordt afgewezen.
Tijdens de hoorzitting heeft de verzekeraar toegelicht dat hij bij de overname van de portefeuille van een rechtsvoorganger in 2015 de digitale bestanden met daarin de essentialia van de verzekeringen heeft overgezet naar zijn administratiesysteem. Uit onderzoek is gebleken dat de uitvaartverzekering van de vader en de moeder van de consument in het verleden al eerder van verzekeraar is verwisseld en dat in 2015 bij de overname geen afschrift van de polis en de voorwaarden meer aanwezig was
De commissie: “De consument heeft zijn stelling dat de verzekeraar uitgaat van een onjuist verzekerd bedrag echter met niet met bewijzen kunnen onderbouwen. Maar op de verzekeraar rust ook de plicht zijn betwisting deugdelijk te motiveren. En het enkele feit dat de verzekeraar niet in staat is om het originele polisblad uit 1954 te overleggen, maakt nog niet dat hij zijn verweer onvoldoende heeft gemotiveerd. De verzekeraar heeft toegelicht dat in de jaren vijftig van de vorige eeuw het bedrag van 500 gulden een veel voorkomend verzekerd bedrag voor een uitkering bij overlijden was. Dit blijkt ook uit een overzicht van verzekeringen uit het bestand van de verzekeraar van hetzelfde polistype met voorliggende en naliggende polisnummers, gesloten in 1954 bij de oorspronkelijke verzekeraar. Verder blijkt niet uit de beschikbare gegevens dat de vader en de moeder van de consument op enig moment ervoor hebben gekozen om het verzekerd kapitaal te verhogen.”
Reactie toevoegen
Meer over
Adviseur corrigeerde terecht no-claimkorting
(Kifid-uitspraak GC 2025-0696) De consument had eerder, en niet pas in 2025, moeten klagen bij de adviseur over het niet toepassen van de no-claimkorting op basis...
Polisvoorwaarden en uitsluitingen blijken grootste obstakel voor consumenten
Vergelijkingssite Overstappen.nl stelt volgens Kifid onterecht dat 77,7 procent van de klachten van consumenten tegen woonverzekeraars wordt afgewezen. Kifid: "De...
Adviseur verzuimde meest recente salarisstrook op te vragen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0684) De consumenten hebben zich beklaagd over het hypotheekadviestraject bij de adviseur. Zij hebben aangevoerd dat de adviseur is tekortgeschoten...
“Adviseurs en verzekeraars moeten vaker ORV aankaarten bij hun klanten”
Adviseurs en verzekeraars moeten vaker de ORV over het voetlicht brengen bij hun klanten. Dit betoogt Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie van Kifid, in...
Waarschuwingsbrief verzekeraar mag
(Kifid-uitspraak GC 2025-0672) De consument heeft een aantal brieven ontvangen van de verzekeraar waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een...
Consument krijgt via Kifid geen inzicht in berekening woekerpoliscompensatie
(Kifid-uitspraak GC 2025-0669) Het past niet bij de taak van Kifid om een klacht in behandeling te nemen die aan de rechter is voorgelegd of betrekking heeft op...
Consument had moeten controleren of hij Apple Watch nog had
(Kifid-uitspraak GC 2025-0667) Verlies van een Apple Watch. Heeft de consument de normale voorzichtigheid in acht genomen? De consument stelt dat hij bij de veiligheidscontrole...
GeldTerugService geldt niet bij gebrekkige dienst
(Kifid-uitspraak GC 2025-0661) De consument is op vakantie gegaan naar de Verenigde Staten. Op de terugweg naar Nederland heeft zij vertraging opgelopen, waardoor...
Het bestuur van het financiële klachtenloket Kifid heeft per 1 september 2025 Maartje Kruithof en Klaas Bisschop benoemd als leden van de Commissie van Beroep....
Ruinaard (Kifid) nieuwe juryvoorzitter categorie Klantbelang Adfiz Prestatie Onderzoek
Eveline Ruinaard, voorzitter Geschillencommissie en directeur van Kifid, is de nieuwe juryvoorzitter van de categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie...






