Uitkomst herbeoordeling AO niet definitief bindend

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0526) Tussen de consument en de verzekeraar bestaat verschil van mening over de vraag of de mate van arbeidsongeschiktheid zoals die is vastgesteld naar aanleiding van de herbeoordelingsprocedure een definitief bindend karakter heeft voor de verdere looptijd van de verzekering. Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat dit niet het geval is. Uit de verzekeringsvoorwaarden volgt niet dat de uitkomst van een herbeoordeling een definitief bindend karakter heeft. Een dergelijke conclusie valt ook moeilijk te rijmen met een dynamisch proces waarin wordt toegewerkt naar re-integratie. Dat partijen onderling met elkaar zouden hebben afgesproken dat de uitkomst van de herbeoordeling een definitief bindend karakter zou hebben volgt evenmin uit de stukken. De klacht is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.

De commissie “stelt vast dat op basis van de e-mailberichten en overige correspondentie in het dossier niet vastgesteld kan worden dat tussen de consument en de verzekeraar overeen is gekomen dat de uitkomst van de herbeoordelingsprocedure in 2020 een definitief bindend karakter zou hebben in die zin dat de verzekeraar nadien geen nader onderzoek meer zou mogen doen naar de mate van arbeidsongeschiktheid van de consument.

“Wel ziet de commissie contra-indicaties voor die stelling. Zo wordt in de brief van 14 augustus 2020 waarin de verzekeraar aan de consument laat weten dat het herbeoordelingsonderzoek is afgerond, ook melding gemaakt van het voornemen van de verzekeraar om na zes maanden een arbeidsdeskundig onderzoek te willen doen om de mate van arbeidsongeschiktheid en de re-integratie te blijven evalueren. Daar komt bij dat het blijven evalueren van de mate van arbeidsongeschiktheid te doen gebruikelijk is in een dynamisch proces waarin iemand werkt aan re-integratie op de arbeidsmarkt. Dit geldt des te meer in de situatie waarin geen eindsituatie is bereikt, maar, zoals in het geval van de consument, de arbeidsdeskundige positief is aangaande het toekomstperspectief.”

Niet te pas en te onpas herbeoordeling doen

De commissie verder: “Voor zover de consument heeft gevorderd dat de Geschillencommissie zich uitlaat over de wijze waarop de verzekeraar al dan niet onderzoek mag blijven doen naar de mate van arbeidsongeschiktheid en de frequentie daarvan, deelt de commissie mede dat het binnen de beleidsvrijheid van de verzekeraar valt hieraan invulling te geven.

“Binnen die beleidsvrijheid dient de verzekeraar echter wel rekening te houden met de belangen van de consument. Het staat de verzekeraar niet vrij te pas en te onpas een herbeoordeling van de arbeidsongeschiktheid te doen, maar hij dient daarbij te handelen zoals van een redelijk handelend verzekeraar mag worden verwacht. Het is de commissie niet gebleken dat de verzekeraar in dit geval onzorgvuldig te werk is gegaan nu de arbeidsdeskundige positief is over het toekomstperspectief van de consument met als gevolg dat een nieuwe onderzoek op niet al te lange termijn verdedigbaar is.”

 

Reactie toevoegen

 
Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...