Uitleg vaststellingsovereenkomst

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2020-836) Rechtsbijstandverzekering. Uitleg vaststellingsovereenkomst. Consument wenst dat uitvoerder (ARAG) toestemming geeft om de second opinion door een arts in het buitenland te laten verrichten. Volgens uitvoerder is het de bedoeling dat consument zich tot een arts in Nederland wendt. De Geschillencommissie ziet in dit geval geen aanleiding om af te wijken van hetgeen in de regel plaatsvindt, namelijk het aanwijzen van een medisch deskundige in Nederland. De vordering wordt afgewezen.

De Commissie overweegt dat "gelet op de Haviltex-maatstaf het aankomt op wat Consument in de gegeven omstandigheden heeft begrepen of redelijkerwijs mocht begrijpen. Voor een uitbreiding van de zoektocht naar een medisch deskundige in het buitenland ten opzichte van wat in de regel plaatsvindt, namelijk aanwijzen van een medisch deskundige in Nederland, biedt de tekst van de vaststellingsovereenkomst geen aanleiding. Dat in de vaststellingsovereenkomst niet met zo veel woorden staat dat het om een arts in Nederland moet gaan, betekent nog niet dat Consument dus een arts in het buitenland mag inschakelen. En partijen hebben tijdens de onderhandelingen ook niet gesproken over een arts in het buitenland. Een uitbreiding van de zoektocht naar het buitenland ligt dan niet voor de hand, temeer omdat in Nederland voldoende medische deskundigheid op het gebied van de dermatologie aanwezig is."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Forse HISWA te Waterschade...

Forse HISWA te Waterschade...

NN als leidende verzekeraar en Vivat als volgverzekeraar hoeven de voorbereidingskosten voor de als gevolg van de coronasituatie afgeblazen HISWA te Water 2020 niet...

Kifid laat adviseur kosten taxatierapport vergoeden

Kifid laat adviseur kosten taxatierapport vergoeden

Kifid laat Finora de kosten van een taxatierapport (707,85 euro) vergoeden (uitspraak GC 2020-924). In verband met een lopende hypothecaire geldlening heeft consument...

Klacht verdrinkt...

Klacht verdrinkt...

(Kifid-uitspraak GC 2020-926) Consument doet een beroep op zijn verzekering vanwege waterschade in de badkamer, slaapkamer en aan het plafond in de woonkamer. De...

Kifid: franchisegever in beginsel niet aansprakelijk voor handelen franchisenemer

Kifid: franchisegever in beginsel niet aansprakelijk voor handelen franchisenemer

Een consument kan bij Kifid terecht met een klacht tegen een financiële dienstverlener met wie hij een dienstverleningsovereenkomst heeft. Is er een overeenkomst...

Val voorover van toiletpot geen ongeval

Val voorover van toiletpot geen ongeval

Ook de Kifid Commissie van Beroep vindt dat voorover van de toiletpot vallen geen ongeval is in de zin van polisvoorwaarden. De CvB neemt de eerdere beslissing van...

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

Adviseur heeft geen nazorgplicht klant regelmatig te bezoeken

De nazorgplicht van tussenpersonen strekt niet zo ver dat zij hun klanten regelmatig dienen te bezoeken en/of regelmatig dienen uit te nodigen voor een gesprek op...

Kifid schudt Loyalis wakker...

Kifid schudt Loyalis wakker...

(Kifid-uitspraak GC 2020-886) Consument vordert uitkering onder haar arbeidsongeschiktheidsverzekering. Loyalis weigert dit omdat de arbeidsongeschiktheid van consument...

Redelijk bekwaam en redelijk handelend

Redelijk bekwaam en redelijk handelend

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) In de afgelopen periode heeft de Geschillencommissie Kifid enkele uitspraken gedaan waarin de...

Gedeeltelijke verkoop is geen verkoop

Gedeeltelijke verkoop is geen verkoop

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) De consument in deze klacht en haar toenmalige echtgenoot hebben in 2007 een hypothecaire lening...

Consument moet willen begrijpen

Consument moet willen begrijpen

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken Ken je vak! VVP 5-2020) In veel uitspraken van de Geschillencommissie Kifid wordt omstandig uitgelegd wat de consument allemaal...