Verbrand gereedschap moet alsnog vergoed worden

Slijptol via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0212) De consument wil dekking voor het gereedschap dat verloren is gegaan tijdens een brand op zijn zeiljacht. De gevolmachtigde heeft dekking afgewezen met een beroep op onvoldoende zorg en onderhoud. In de verzekeringsvoorwaarden staat dat hier onder meer het buiten het vaarseizoen niet verwijderen van makkelijk te verwijderen zaken onder moet worden verstaan. De Geschillencommissie oordeelt dat in de gegeven omstandigheden de uitzondering in de verzekeringsvoorwaarden “tenzij dit redelijkerwijs niet uitvoerbaar is” van toepassing is.

De commissie: “De consument heeft onbetwist gesteld dat het zeiljacht in de winterstalling alleen bereikbaar was via een ladder. Aannemelijk is dat deze ladder meerdere keren moest worden beklommen en afgedaald om het gereedschap aan en van boord te krijgen. De commissie is het met de consument eens dat daar een zeker risico voor de gezondheid aan zit, nog ongeacht het gewicht van het gereedschap. De consument heeft ook onbetwist gesteld dat het gereedschap niet de hele winterperiode aan boord heeft gelegen, maar alleen in de weken dat de consument voorbereidingen heeft getroffen voor het nieuwe seizoen en het gereedschap met regelmaat van een week nodig had. Bovendien gaat het om gereedschap van relatief beperkte waarde (1.503 euro, red.).”

Op het jacht was gereedschap aanwezig, bestaande uit stroomhaspels, een gereedschapskoffer met gereedschap, een doppenset, een zware schroefsleutel, een Makita schroefslijpset, een popnageltang, een multimeter en een kitspuit.

Het gereedschap waarvan de consument vergoeding claimt, was volgens de gevolmachtigde gemakkelijk te vervoeren. Gezien de omschrijving meent de expert dat het gewicht van dit gereedschap vijf tot tien kilo was. De consument gebruikte naar eigen zeggen een karretje om gereedschap naar zijn auto te brengen. Dit karretje zou ook in vlammen zijn opgegaan en was onderdeel van de door de consument geclaimde schade.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....