Vertraging bij adviseur leidde niet tot schade
(Kifid-uitspraak GC 2022-0372) De consument klaagt erover dat hij schade heeft geleden als gevolg van een vertraging bij het realiseren van een allrisks verzekeringsdekking voor zijn personenauto. De Geschillencommissie oordeelt dat als alles goed was gegaan, het aanvraagproces sneller had gekund, maar dit niet tot schade heeft geleid. De vordering wordt afgewezen.
De commissie stelt vast dat “als alles bij de aanvraag van de allrisksverzekering door de tussenpersoon goed was gegaan, met name de doorzending van de door de verzekeraar gevraagde documenten, het aanvraagproces twee-en-een-halve week versneld zou zijn. Maar de commissie stelt ook vast dat dit niet tot schade heeft geleid. Allereerst vanwege het feit dat de verzekeraar bij wie de aanvraag was ingediend, de aanvraag uiteindelijk had afgewezen. Ten tweede omdat niet is komen vast te staan dat andere verzekeraars de aanvraag wel zouden hebben geaccepteerd. Ten derde blijkt uit het dossier dat de consument in ieder geval vanaf 12 januari 2021 wist dat de auto alleen WA-dekking had en dat hij door toch te rijden met de auto het risico op niet uitkeren bij schade zoals bij een eenzijdig ongeval heeft geaccepteerd”.
De vervangingswaarde was op 25 januari 2021 door een taxateur vastgesteld op 62.500 euro.
Reactie toevoegen
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende
(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...
Sector geeft Kifid ruime voldoende
Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!
(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht
Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...
Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...
Adviseur was te veel alleen doorgeefluik
(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...
Geen zoete afdronk voor klager
(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...