Verzekeraar hoeft tien mille schade door installatiefout niet te vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2023-0163) De afvoerslang van de wasmachine is losgeschoten bij de eerste wasbeurt nadat de consument de wasmachine had geïnstalleerd, waardoor er waterschade aan elektrische apparatuur is ontstaan. De verzekeraar beroept zich op de uitsluiting van schade door montage- of installatiefouten. De Geschillencommissie oordeelt dat de afvoerslang in dit geval niet overeenkomstig de installatievoorschriften is aangesloten. De commissie oordeelt dat de verzekeraar geslaagd is in het bewijs dat de uitsluiting van toepassing is. De klacht is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.
De commissie: “Op de afbeelding bij de instructies voor de installatie van de wasmachine is het bochtstuk van de afvoerslang tot aan de verbreding ervan in de afvoerpijp gestoken en is de afvoerslang met een touw of koord aan de muur bevestigd. Uit de foto’s die de consument heeft gemaakt van een reconstructie van de wijze waarop hij de wasmachine had geïnstalleerd, blijkt dat het bochtstuk niet tot aan de verbreding ervan in de afvoerpijp is gestoken. De afvoerslang is in dit geval niet ver genoeg in de afvoerpijp gehangen.
“Bovendien blijkt uit de foto’s dat de afvoerslang niet met een touw of koord aan de muur is bevestigd. Juist van een consument die geen kennis heeft van de installatie van wasmachines mag verwacht worden dat hij bij de installatie de instructies van de fabrikant nauwkeurig raadpleegt en opvolgt, wat de consument blijkbaar niet heeft gedaan.”
De totale schade is door een door de verzekeraar ingeschakelde expert vastgesteld op 10.279 euro. Het meeste water liep via een elektraleiding in de meterkast op de begane grond waardoor er kortsluiting is ontstaan en de domotica is beschadigd.
Reactie toevoegen
Consument moet bewijzen dat schademelding bij verzekeraar is aangekomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0167) Er is schade ontstaan aan de woning van de consument door binnenstromend regenwater. De consument verwijt de verzekeraar dat deze...
Viva Las Vegas maar niet heus...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...
Verzekeraar moet reden geven voor opzegging schadeverzekering tegen einddatum
(Kifid-uitspraak GC 2025-0111) Een verzekeraar mag een schadeverzekering tegen de afgesproken einddatum opzeggen mits de wettelijke opzegtermijn van twee maanden...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0123) De zoon van de consument is als bromfietsbestuurder betrokken geweest bij een aanrijding met een fietser. De verzekeraar heeft de...

Bank mocht notariskosten niet bij klant neerleggen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0128) De consumenten hebben van de gemeente Vlaardingen een aanbod ontvangen om het tijdelijke erfpachtrecht dat zij hebben op een perceel...
Kifid Kennis: 'Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?'
Aan de reeks Kifid Kennis is een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?’ In dit...
Mede dankzij duikersknoop normale voorzichtigheid in acht genomen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0101) De consument is slachtoffer geworden van een afleidingsmanoeuvre waarbij haar camera is gestolen. De verzekeraar wil de diefstal niet...
Adviseur moet zorgen voor goede afhandeling
(Kifid-uitspraak GC 2025-0104) De adviseur had na het bericht van de consument dat zij de klantrelatie stop wilde zetten, moeten zorgen voor een goede afhandeling....
Uitvaartverzekeraar mocht uitkering weigeren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0096) Een familielid van de consument heeft op 15 september 2022 een uitvaartverzekering gesloten bij de verzekeraar. Op [datum] 2023 is...

Kifid publiceert themadocument over wanbetaling
Aan de reeks Kifid Kennis op op de site een nieuw themadocument toegevoegd met de titel ‘Mag de verzekeraar mijn schadeverzekering beëindigen als ik te...