Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat de inhoud van het rapport evident onjuist is. 

De verzekeraar heeft een herstelbedrijf ingeschakeld om de waterschade in de woning van de consument te onderzoeken en te herstellen als deze verzekerd is. Het herstelbedrijf gaf het advies om het bitumen op het dak te laten vervangen. De consument volgt dit advies op en laat nieuwe dakbedekking aanbrengen. De kosten daarvan zijn 1.600 euro.

De klacht van de consument is dat het geen juist advies was van het door de verzekeraar ingeschakelde herstelbedrijf om het bitumen op het platte dak te vernieuwen omdat deze dakbedekking niet de oorzaak was van de lekkage. Er ontstond een half jaar na de vernieuwing van het bitumen namelijk waterschade op
dezelfde plek in het plafond van de keuken. Het lekdetectiebureau heeft vastgesteld dat de oorzaak van de lekkage het rooster van het afzuigkanaal was. De onderzoeker van het lekdetectiebureau heeft volgens de consument tegen hem gezegd dat de eerdere waterschade dezelfde oorzaak moet hebben gehad. De consument vordert van de verzekeraar vergoeding van het door hem betaalde bedrag van 1.600 euro voor
het vervangen van het bitumen op het platte dak van de keuken of het uit coulance laten herstellen van de niet gedekte waterschade door een door de verzekeraar in te schakelen bedrijf.

De Geschillencommissie ziet geen aanwijzingen dat de bevindingen van het herstelbedrijf evident onjuist zijn. De vordering van de consument om uit coulance een herstelbedrijf in te schakelen om de gevolgschade van de tweede, niet gedekte waterschade te maken is niet juridisch afdwingbaar. De vorderingen van de consument worden afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...