Verzekeraar mag uitgekeerde schade aan tegenpartij niet verhalen

Auto stuur en dashboard

InShared mocht met een zogenoemde ‘primaire dekkingsbepaling’ de dekking van de autoverzekering begrenzen. Wel verzuimde zij de consument voldoende te informeren over hoe een verstrekkende ‘primaire dekkingsbepaling’ uitwerkt. Daarom mag InShared de aan de tegenpartij uitgekeerde schade niet verhalen op de consument, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (uitspraak 2019-005).

Een consument heeft zich bij Kifid beklaagd over het feit dat verzekeraar InShared een autoschade niet wil dekken, omdat het kenteken van de auto niet op zijn naam staat. De consument vindt dat de verzekeraar hem vooraf had moeten waarschuwen dat hij alleen een auto kan verzekeren waarvan het kenteken staat op zijn naam of die van zijn partner. De verzekeraar beroept zich op de verzekeringsvoorwaarden waarin dit uitdrukkelijk is vermeld. De Geschillencommissie van Kifid oordeelt dat het beroep van de verzekeraar gezien de omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. Hoewel de consument kennis kon nemen van de voorwaarden, had de verzekeraar bij de aanvraag moeten vragen naar ‘wie de kentekenhouder is’. Nu de verzekeraar in het aanvraagproces de consument niet heeft gewaarschuwd dat alleen auto’s verzekerd worden waarbij de verzekeringnemer – dan wel de partner waarmee hij samenwoont – kentekenhouder is, zijn de gevolgen hiervan voor risico van de verzekeraar. De verzekeraar mag het aan de tegenpartij uitgekeerde schadebedrag niet verhalen op deze consument.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur moet helft advieskosten terugstorten

Adviseur moet helft advieskosten terugstorten

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat De Hypotheker de helft van de advieskosten terugbetalen aan de klant wegens schending van de...

Schending advieszorgplicht kost SNS Bank 22 mille

Schending advieszorgplicht kost SNS Bank 22 mille

Schending van zijn zorgplicht als adviseur kost SNS Bank 22.312,33 euro. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) stelt in Uitspraak 2019-376...

Branchedebat Adfiz-jubileum:  geen discussie meer over waarde van advies

Branchedebat Adfiz-jubileum: geen discussie meer over waarde van advies

"Kan de AFM ons misschien vertellen waarom de kosten van advies niet in de premie verdisconteerd mogen worden?", vroeg Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO...

Mkb'er kan met klacht over alternatieve financiering terecht bij Kifid

Mkb'er kan met klacht over alternatieve financiering terecht bij Kifid

Kleinere mkb-ondernemers en zzp’ers kunnen vanaf 1 juli ook met klachten over alternatieve financieringen terecht bij Kifid. Ondernemers met klachten over...

Consumenten vertrouwden terecht op offerte bij beleggingsverzekering

Consumenten vertrouwden terecht op offerte bij beleggingsverzekering

Doordat de verzekeraar meer kosten in rekening heeft gebracht dan de consumenten uit de offerte mochten begrijpen, is de verzekeraar toerekenbaar tekort geschoten,...

Dood in de WC-pot voor klacht

Dood in de WC-pot voor klacht

Aegon hoeft de schade niet te vergoeden die ontstond nadat de klager tijdens de vakantie van zijn buren ongevraagd hun WC doortrok. De spoelbak bleef lopen, waardoor...