Verzekeraar moet bewijzen dat polisblad is ontvangen
Verzekeraar mocht zich houden aan het laatst bij hem bekende adres van de consument. Maar dit laat onverlet dat hij moet bewijzen dat het polisblad op dat adres ook daadwerkelijk is ontvangen. En dat kon de verzekeraar niet. Kifid laat hem daarom alsnog de claim in behandeling nemen (uitspraak GC 2019-1059).
De Kifid-zaak betrof een uitsluitingsclausule op de woonlastenbeschermer die wel op het polisblad stond maar niet in de verzekeringsvoorwaarden. De consument zei dat ze het polisblad nooit heeft ontvangen.
De Geschillencommissie: “Het moet er voor worden gehouden dat Consument het polisblad niet heeft ontvangen, temeer nu beide polisbladen, die van Consument en die van haar echtgenoot, naar hetzelfde, oude adres zijn gestuurd en Consument haar polisblad niet heeft ontvangen en haar echtgenoot wél.
“De op het polisblad geplaatste uitsluitingsclausule mist derhalve toepassing nu daarover geen overeenstemming is bereikt. Dit betekent dat Verzekeraar de claim van Consument in behandeling dient te nemen. De Commissie merkt nog op dat Consument door middel van het plaatsen van haar handtekening onder het aanvraagformulier akkoord is gegaan met de verzekeringsvoorwaarden. In die voorwaarden is een aantal uitsluitingen opgenomen. Maar de uitsluiting zoals geformuleerd in de clausule op het polisblad staat daar niet bij.”
Reactie toevoegen
Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig
(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...
Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille
(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...
Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit
(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig
(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...
Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...
Schending zorgplicht kost ING 45 mille
(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...
Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur
(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024
(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024
(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...
Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....