Verzekeraar moet bewijzen dat polisblad is ontvangen

Brievenbus flat via Pixabay

Verzekeraar mocht zich houden aan het laatst bij hem bekende adres van de consument. Maar dit laat onverlet dat hij moet bewijzen dat het polisblad op dat adres ook daadwerkelijk is ontvangen. En dat kon de verzekeraar niet. Kifid laat hem daarom alsnog de claim in behandeling nemen (uitspraak GC 2019-1059).

De Kifid-zaak betrof een uitsluitingsclausule op de woonlastenbeschermer die wel op het polisblad stond maar niet in de verzekeringsvoorwaarden. De consument zei dat ze het polisblad nooit heeft ontvangen.

De Geschillencommissie: “Het moet er voor worden gehouden dat Consument het polisblad niet heeft ontvangen, temeer nu beide polisbladen, die van Consument en die van haar echtgenoot, naar hetzelfde, oude adres zijn gestuurd en Consument haar polisblad niet heeft ontvangen en haar echtgenoot wél.

“De op het polisblad geplaatste uitsluitingsclausule mist derhalve toepassing nu daarover geen overeenstemming is bereikt. Dit betekent dat Verzekeraar de claim van Consument in behandeling dient te nemen. De Commissie merkt nog op dat Consument door middel van het plaatsen van haar handtekening onder het aanvraagformulier akkoord is gegaan met de verzekeringsvoorwaarden. In die voorwaarden is een aantal uitsluitingen opgenomen. Maar de uitsluiting zoals geformuleerd in de clausule op het polisblad staat daar niet bij.”

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...