Verzekeraar onzorgvuldig bij tussentijds opzeggen rechtsbijstandpolis

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0551) De Geschillencommissie is van oordeel dat het schadeverloop voldoende reden is om de rechtsbijstandverzekering tussentijds te beëindigen maar de verzekeraar (Univé Schade) heeft niet voldaan aan de voor de opzegging in acht te nemen zorgvuldigheid. De tussentijdse opzegging is hierdoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar.

De commissie: “Anders dan de verzekeraar stelt, blijkt niet uit het klachtdossier dat hij meerdere oplossingen heeft aangedragen om het schadeverloop te wijzigen. Uit de overzichten van de verzekeraar blijkt dat bij de consument een grote behoefte aan rechtsbijstand bestond. Daarnaast lag, volgens de verzekeraar, een beperking van de dekking niet voor de hand omdat de behoefte aan rechtsbijstand verschillende onderwerpen besloeg.

“Tegen deze achtergrond is de commissie van oordeel dat van de verzekeraar mocht worden verwacht dat hij de consument in ieder geval in zijn brief van 28 juni 2019 erop had gewezen dat in zijn situatie een voortzetting van de verzekering onder andere voorwaarden niet mogelijk was zodat de verzekering bij een ongewijzigd claimgedrag zou moeten worden beëindigd. Het in algemene zin benoemen van de maatregelen – dekking beperken of beëindigen verzekering – acht de commissie onder deze omstandigheden onvoldoende. Dat de consument na de opzegging mogelijk bij een andere verzekeraar een rechtsbijstandverzekering heeft kunnen afsluiten maakt dit niet anders.

“De commissie komt gelet op het voorgaande tot de conclusie dat de verzekeraar de rechtsbijstandverzekering onder deze omstandigheden niet tussentijds mocht opzeggen en dat de vordering van de consument tot herstel van de rechtsbijstandverzekering moet worden toegewezen.”

Gemiddeld eens per zeven jaar een schademelding

Volgens Univé meldde de klant in de periode 2014-2019 twaalf zaken. De verzekeraar: “Uit de praktijk blijkt dat een rechtsbijstandverzekerde gemiddeld eens per zeven jaar een melding doet op de rechtsbijstandverzekering. Voor ons is het reden om de verzekerde te informeren als het aantal meldingen hoger ligt dan twee meldingen in één jaar of vier meldingen in drie jaar.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...