Verzekeraar stelde verkeerde vraag

Kifid 2017 (deel logo)

Vragen of de woonlasten zijn gestegen, is iets anders dan vragen of de woonlasten zijn veranderd. Zo oordeelt Kifid in een klacht tegen De Amersfoortse. De verzekeraar moet van Kifid 50 procent vergoeden van het verschil tussen de door de consument betaalde premie en de premie die zij verschuldigd zou zijn geweest over het verlaagde hypotheekbedrag over de laatste negen jaar. Uit de uitspraak (GC 2019-805) is niet op te maken om hoeveel geld het gaat.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening constateert dat op grond van artikel 6.1.1 van de verzekeringsvoorwaarden “op Verzekeraar de plicht rust om jaarlijks aan Consument te vragen of haar woonlasten zijn veranderd. Dit heeft Verzekeraar niet gedaan. Verzekeraar heeft aan Consument alleen gevraagd of haar woonlasten zijn gestegen.

“Aan de andere kant rustte op Consument de zelfstandige plicht om de juistheid van de door Verzekeraar aan haar verstrekte jaaropgaven te controleren. Zou Consument dit hebben gedaan, dan zou haar moeten zijn opgevallen dat de hoogte van de door haar betaalde premie niet langer correspondeerde met de hoogte van haar (gedaalde) woonlasten. Zij had dan bij Verzekeraar een verzoek tot premieverlaging kunnen indienen.

“De Commissie is van oordeel dat een schulddeling van 50 procent op zijn plaats is. De klacht is ten dele gegrond.”

Reactie toevoegen

 
Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....