Verzekeraar stelde verkeerde vraag

Kifid 2017 (deel logo)

Vragen of de woonlasten zijn gestegen, is iets anders dan vragen of de woonlasten zijn veranderd. Zo oordeelt Kifid in een klacht tegen De Amersfoortse. De verzekeraar moet van Kifid 50 procent vergoeden van het verschil tussen de door de consument betaalde premie en de premie die zij verschuldigd zou zijn geweest over het verlaagde hypotheekbedrag over de laatste negen jaar. Uit de uitspraak (GC 2019-805) is niet op te maken om hoeveel geld het gaat.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening constateert dat op grond van artikel 6.1.1 van de verzekeringsvoorwaarden “op Verzekeraar de plicht rust om jaarlijks aan Consument te vragen of haar woonlasten zijn veranderd. Dit heeft Verzekeraar niet gedaan. Verzekeraar heeft aan Consument alleen gevraagd of haar woonlasten zijn gestegen.

“Aan de andere kant rustte op Consument de zelfstandige plicht om de juistheid van de door Verzekeraar aan haar verstrekte jaaropgaven te controleren. Zou Consument dit hebben gedaan, dan zou haar moeten zijn opgevallen dat de hoogte van de door haar betaalde premie niet langer correspondeerde met de hoogte van haar (gedaalde) woonlasten. Zij had dan bij Verzekeraar een verzoek tot premieverlaging kunnen indienen.

“De Commissie is van oordeel dat een schulddeling van 50 procent op zijn plaats is. De klacht is ten dele gegrond.”

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...