Verzekeringnemer of niet, verzekeraar mag bij fraude persoonsgegeven registreren

Register via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1079) De consument heeft op naam van zijn oom een autoverzekering aangevraagd voor zijn eigen auto. Tussen partijen is discussie ontstaan over de vraag of de consument desondanks verzekeringnemer is geworden. De Geschillencommissie oordeelt dat tussen de consument en de verzekeraar geen overeenkomst tot stand is gekomen, maar dat de verzekeraar toch bevoegd is om de consument te registeren in (onder meer) het EVR en schadevergoeding van hem te vorderen.

De commissie komt tot de conclusie dat de consument niet als verzekeringnemer kan worden aangemerkt “onder meer op basis van het interview waarin de consument heeft verklaard dat hij wist dat hij zelf geen verzekering kon sluiten voor de auto omdat zijn rijbewijs was ingevorderd. De commissie concludeert hieruit dat de consument, weliswaar ten behoeve van zijn eigen auto, de bedoeling heeft gehad dat zijn oom de verzekeringnemer zou zijn. De wil van de consument was er dus op gericht dat zijn oom zou worden gebonden aan de verzekeringsovereenkomst. Daar komt bij dat bij de verzekeraar niet bekend was of kon zijn, dat de consument de bedoeling zou hebben gehad voor zichzelf een verzekering af te sluiten. Dat is de reden waarom de commissie van oordeel is dat de consument geen verzekeringnemer is geworden.

“De vraag of de consument wel of niet verzekeringnemer is geworden is echter voor de vraag of de verzekeraars zijn persoonsgegevens mag registreren niet van belang. Als vaststaat dat de consument fraude heeft gepleegd, dan is de verzekeraar gerechtigd zijn persoonsgegevens te
registreren. Dat mag zowel in het geval dat de consument verzekeringnemer is maar ook in het geval de consument geen verzekeringnemer is. Over de vraag of de registratie van de persoonsgegevens in dit geval terecht is, heeft de consument van de commissie geen oordeel gevraagd.”

“Ten aanzien van de vordering van de verzekeraar tot schadevergoeding, waarover de consument ook geen oordeel heeft gevraagd, geldt eveneens dat het niet uitmaakt of de consument wel of niet de verzekeringnemer is. Als de consument geen verzekeringnemer is kan er op grond van onrechtmatige daad een vordering worden ingesteld, los van de vraag of die vordering toewijsbaar is. Dan zou de grondslag zijn dat de verzekeraar schade heeft geleden als gevolg van het frauduleus of onrechtmatig handelen van de consument.”

150.000 euro

De consument heeft op 12 mei 2020 bij NowGo op naam van zijn oom een autoverzekering aangevraagd voor een auto waarvan hij zelf eigenaar, kentekenhouder en gebruiker was.

Nadat de verzekeraar de aanvraag voor de verzekeringsaanvraag had geaccepteerd is de consument, op 31 mei 2020, in botsing gekomen met twee geparkeerde auto’s en heeft hij een
man op een fiets geraakt, waarna de fietser is overleden.

De verzekeraar is voor de schade door de slachtoffers aansprakelijk gesteld en heeft inmiddels (afgerond) 150.000 euro aan schade uitgekeerd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...