Verzekeringnemer of niet, verzekeraar mag bij fraude persoonsgegeven registreren

Register via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1079) De consument heeft op naam van zijn oom een autoverzekering aangevraagd voor zijn eigen auto. Tussen partijen is discussie ontstaan over de vraag of de consument desondanks verzekeringnemer is geworden. De Geschillencommissie oordeelt dat tussen de consument en de verzekeraar geen overeenkomst tot stand is gekomen, maar dat de verzekeraar toch bevoegd is om de consument te registeren in (onder meer) het EVR en schadevergoeding van hem te vorderen.

De commissie komt tot de conclusie dat de consument niet als verzekeringnemer kan worden aangemerkt “onder meer op basis van het interview waarin de consument heeft verklaard dat hij wist dat hij zelf geen verzekering kon sluiten voor de auto omdat zijn rijbewijs was ingevorderd. De commissie concludeert hieruit dat de consument, weliswaar ten behoeve van zijn eigen auto, de bedoeling heeft gehad dat zijn oom de verzekeringnemer zou zijn. De wil van de consument was er dus op gericht dat zijn oom zou worden gebonden aan de verzekeringsovereenkomst. Daar komt bij dat bij de verzekeraar niet bekend was of kon zijn, dat de consument de bedoeling zou hebben gehad voor zichzelf een verzekering af te sluiten. Dat is de reden waarom de commissie van oordeel is dat de consument geen verzekeringnemer is geworden.

“De vraag of de consument wel of niet verzekeringnemer is geworden is echter voor de vraag of de verzekeraars zijn persoonsgegevens mag registreren niet van belang. Als vaststaat dat de consument fraude heeft gepleegd, dan is de verzekeraar gerechtigd zijn persoonsgegevens te
registreren. Dat mag zowel in het geval dat de consument verzekeringnemer is maar ook in het geval de consument geen verzekeringnemer is. Over de vraag of de registratie van de persoonsgegevens in dit geval terecht is, heeft de consument van de commissie geen oordeel gevraagd.”

“Ten aanzien van de vordering van de verzekeraar tot schadevergoeding, waarover de consument ook geen oordeel heeft gevraagd, geldt eveneens dat het niet uitmaakt of de consument wel of niet de verzekeringnemer is. Als de consument geen verzekeringnemer is kan er op grond van onrechtmatige daad een vordering worden ingesteld, los van de vraag of die vordering toewijsbaar is. Dan zou de grondslag zijn dat de verzekeraar schade heeft geleden als gevolg van het frauduleus of onrechtmatig handelen van de consument.”

150.000 euro

De consument heeft op 12 mei 2020 bij NowGo op naam van zijn oom een autoverzekering aangevraagd voor een auto waarvan hij zelf eigenaar, kentekenhouder en gebruiker was.

Nadat de verzekeraar de aanvraag voor de verzekeringsaanvraag had geaccepteerd is de consument, op 31 mei 2020, in botsing gekomen met twee geparkeerde auto’s en heeft hij een
man op een fiets geraakt, waarna de fietser is overleden.

De verzekeraar is voor de schade door de slachtoffers aansprakelijk gesteld en heeft inmiddels (afgerond) 150.000 euro aan schade uitgekeerd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...