Verzekeringnemer of niet, verzekeraar mag bij fraude persoonsgegeven registreren

Register via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1079) De consument heeft op naam van zijn oom een autoverzekering aangevraagd voor zijn eigen auto. Tussen partijen is discussie ontstaan over de vraag of de consument desondanks verzekeringnemer is geworden. De Geschillencommissie oordeelt dat tussen de consument en de verzekeraar geen overeenkomst tot stand is gekomen, maar dat de verzekeraar toch bevoegd is om de consument te registeren in (onder meer) het EVR en schadevergoeding van hem te vorderen.

De commissie komt tot de conclusie dat de consument niet als verzekeringnemer kan worden aangemerkt “onder meer op basis van het interview waarin de consument heeft verklaard dat hij wist dat hij zelf geen verzekering kon sluiten voor de auto omdat zijn rijbewijs was ingevorderd. De commissie concludeert hieruit dat de consument, weliswaar ten behoeve van zijn eigen auto, de bedoeling heeft gehad dat zijn oom de verzekeringnemer zou zijn. De wil van de consument was er dus op gericht dat zijn oom zou worden gebonden aan de verzekeringsovereenkomst. Daar komt bij dat bij de verzekeraar niet bekend was of kon zijn, dat de consument de bedoeling zou hebben gehad voor zichzelf een verzekering af te sluiten. Dat is de reden waarom de commissie van oordeel is dat de consument geen verzekeringnemer is geworden.

“De vraag of de consument wel of niet verzekeringnemer is geworden is echter voor de vraag of de verzekeraars zijn persoonsgegevens mag registreren niet van belang. Als vaststaat dat de consument fraude heeft gepleegd, dan is de verzekeraar gerechtigd zijn persoonsgegevens te
registreren. Dat mag zowel in het geval dat de consument verzekeringnemer is maar ook in het geval de consument geen verzekeringnemer is. Over de vraag of de registratie van de persoonsgegevens in dit geval terecht is, heeft de consument van de commissie geen oordeel gevraagd.”

“Ten aanzien van de vordering van de verzekeraar tot schadevergoeding, waarover de consument ook geen oordeel heeft gevraagd, geldt eveneens dat het niet uitmaakt of de consument wel of niet de verzekeringnemer is. Als de consument geen verzekeringnemer is kan er op grond van onrechtmatige daad een vordering worden ingesteld, los van de vraag of die vordering toewijsbaar is. Dan zou de grondslag zijn dat de verzekeraar schade heeft geleden als gevolg van het frauduleus of onrechtmatig handelen van de consument.”

150.000 euro

De consument heeft op 12 mei 2020 bij NowGo op naam van zijn oom een autoverzekering aangevraagd voor een auto waarvan hij zelf eigenaar, kentekenhouder en gebruiker was.

Nadat de verzekeraar de aanvraag voor de verzekeringsaanvraag had geaccepteerd is de consument, op 31 mei 2020, in botsing gekomen met twee geparkeerde auto’s en heeft hij een
man op een fiets geraakt, waarna de fietser is overleden.

De verzekeraar is voor de schade door de slachtoffers aansprakelijk gesteld en heeft inmiddels (afgerond) 150.000 euro aan schade uitgekeerd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...