Woede duur betaald…

Boos emoji via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1085) Het uiten van zeer ernstige bedreigingen, komt de consument volgens Kifid terecht te staan op registratie in EVR, Incidentenregister en Gebeurtenissenadministratie. De Geschillencommissie halveert wel de termijn van de EVR-registratie.

De consument heeft bij de verzekeraar geklaagd over de afhandeling van een schade onder zijn autoverzekering van Hema Verzekeringen, omdat de verzekeraar (letsel)schade aan de tegenpartij had vergoed. Tijdens een telefonisch gesprek met een medewerker van de verzekeraar heeft hij bedreigingen geuit naar de tegenpartij en naar de medewerker. Die bedreigingen heeft hij de volgende dag tijdens een telefoongesprek met een andere medewerker herhaald. De verzekeraar heeft de persoonsgegevens van de consument daarom voor de duur van acht jaar in het EVR, het Incidentenregister, het IVR en de Gebeurtenissenadministratie geregistreerd en hij heeft de verzekeringen beëindigd.

De commissie “neemt in haar afweging mee dat de consument zeer ernstige bedreigingen heeft geuit tegen de medewerker en ook in de richting van de tegenpartij bij de aanrijding (de consument dreigde met doodrijden, red.) De consument heeft zijn bedreigingen bovendien de volgende dag nog eens herhaald. Hieruit blijkt dat de consument zich niet maar een keer heeft laten gaan waarna zijn verstand is teruggekeerd en hij de ernst van zijn bedreigingen heeft ingezien. Dat vindt de commissie ernstig. De consument heeft daartegenover gesteld dat zijn leven door de registratie in het EVR fors wordt ontregeld, omdat hij zijn baan kwijtraakt en hij zijn huurwoning moet verlaten.

“Nog daargelaten dat de consument zijn stelling niet heeft onderbouwd en het dus bij die stelling blijft, rechtvaardigt dit nog niet de gehele ongedaanmaking van de registratie in het EVR. Ter zitting heeft de consument wel gezegd dat het hem spijt en dat hij hoopt dat het goed gaat met de medewerker. De ernst van zijn gedraging en de gevolgen ervan voor anderen is dus uiteindelijk blijkbaar wel tot hem doorgedrongen.

“Alles in ogenschouw nemend, maar ook rekening houdend met de leeftijd van de consument en de overige maatregelen die de verzekeraar heeft genomen, is een registratieduur in het EVR van vier jaar naar het oordeel van de commissie proportioneel. De commissie wijst erop dat de consument na verloop van tijd een onderbouwd verzoek kan indienen bij de verzekeraar om een nieuwe belangenafweging te maken en de duur verder te verkorten of te beëindigen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...